Menu Zavřít

Do masny v centru vodí zahraniční turisty. Vysoké ceny vysvětlují lokálností

27. 4. 2017
Autor: Redakce

Jak poznáte, že se svět nejspíš zbláznil? Třeba když jdete kolem masny Naše maso v Dlouhé ulici a před vchodem uvidíte skupinku amerických turistů, kterým průvodkyně vysvětluje, že jde o populární bufet a řeznictví a že za vyšší ceny můžou lokální suroviny.

Modla lokálních surovin začíná připomínat špatný vtip, podobně jako kdysi „zelená“ biopaliva. I ta měla spasit svět, nakonec se ale ukázalo, že jsou nejen dražší, ale ekologicky i špinavější. Z místních surovin se stalo nejen skvělé PR a marketing restauratérů a zemědělských lobby, ale mnohdy i pěkná zlodějina. Ostatně žádné dobro nikdy není zadarmo, jak jsme se naučili i díky solárním elektrárnám.

Místo aby místní potraviny byly srovnatelně levnější, protože logicky ušetříte za jejich mnohdy nákladný dovoz (a v Česku často i za práci), prodávají nám je někteří výrobci, řezníci i restauratéři jako tuzexové zboží. A samozřejmě taky za tuzexové ceny: konkrétně v Našem masu jsem viděl kilo tuzemského hovězího, které zatím úplně nedobylo svět, i za 1200 korun. Chápu, že něco takového musíte extra vysvětlit i Američanům. V americkém fast foodu za to máte kufr plný hamburgerů.

Lokální hovězí tak cenově trumfuje i dovozové argentinské nebo uruguayské, které na rozdíl od něj svět dobylo, takže opravdu jde o prémiový produkt. Ohledně masa ale nejde jen o hovězí, kdy se z obyčejného produktu dělá pomocí chytrého marketingu něco extra. Asi nejlepší – nebo spíš nejhorší – ukázkou je v Česku přeštické vepřové. To patří k české tradici stejně jako to, že vepřové je laciné maso, podobně jako třeba kuřecí.


„Exkluzivní lokálnost“ není jediným neduhem na trhu s potravinami:

Telecí z vepře, jedovaté olivy. V Evropě přibývá podvodů s potravinami

 Kvalita potravin v Evropě klesá


Před několika lety se ale i z přeštické vepřového udělal tuzexový artikl, samozřejmě za tuzexové ceny. Známý středočeský farmář a chovatel přeštických prasat se jen smál, když jsem se s ním nedávno bavil o cenách přeštického vepřového. Podle něj se nikomu z tuzemských farmářů ani ve snu nezdálo, že by se Češi nechali marketingem a PR zblbnout tak, aby za obyčejné tuzemské vepřové platili jako za Ferrari. Pravda, málokdo tehdy tušil, jakou oblbující silou vládne příběh o prasátku a farmáři, který ho celou dobu chová a nakonec i zabije s láskou.

FIN25

Ale zpět k Našemu masu. V Česku stěží najdete lepšího marketéra s vyvinutějším čichem na to, jak lidem zahřát srdce i 1200 korunami za kilo hovězího, než majitele obchodu, známého restauratéra Tomáše Karpíška. Jeho primární výhodou samozřejmě je i to, že jídlo prodává v Česku, které se stále probouzí z doby gastronomického temna. Když soutěžíte s lokálními hypermarkety a průměrnou tuzemskou masnou, můžete v podstatě jako prémiové prodávat všechno maso, které nevypadá nebezpečně zeleně. Ostatně i wartburg kdysi býval krokem nahoru od trabantu.

Přečtěte si další komentáře Petra Holce:

Čunek chce Romy léčit prací. Měli bychom mu držet palce

Sobotkovo lepší jídlo pro Čechy bude muset někdo zaplatit. Nejspíš my

Máte po krk expertů? Nechtějte vidět diktaturu amatérů

Hledám prezidenta, co nechce být prezident


  • Našli jste v článku chybu?