Menu Zavřít

Jak naštvat české zbrojaře? Řekněte "Zetor"

Autor: Euro

Malá dceřinka brněnského výrobce traktorů mění zaběhnuté pořádky. A tradičním zbrojařům se to nelíbí.

Tahákem letošního obranného veletrhu IDET byla bezpochyby pásová obrněná vozidla. Česká armáda si jich chce nakoupit 210 za astronomických 50 miliard korun a evropští výrobci cítí velkou šanci. Ovšem podobně velký prostor na brněnském výstavišti dostaly i obrněné kolové automobily 4×4 určené pro operace speciálních sil.

Přeloučská firma SVOS se pyšnila modelem Perun (když o jejich vývoji na začátku března informovalo Euro, neslo auto ještě krkolomný název Arm 7-Soft Top), státní podnik VOP CZ zase prezentoval speciál Ajban, který bude stavět pro firmu NIMR Automotive ze Spojených arabských emirátů. Pozadu nechce zůstat ani moloch Czechoslovak Group. Ten přímo na veletrhu uzavřel smlouvu s polskou společností H. Cegielski-Poznaň, která se týká vývoje vozidla 4×4.


Obrana otálela se zakázkou na lanový systém. Spojenci se tak musejí Česku vyhýbat

 Havarovaný letoun maďarské armády na čáslavském letišti


A prototyp automobilu Fox pro speciální síly na platformě Mercedes-Benz představila i brněnská společnost Zetor Engineering. Umístění jejího stánku za expozicemi velkých firem a tak trochu mimo hlavní dění vystihovalo i její pozici na českém trhu.

Když loni v létě Euro informovalo o tom, že Zetor Engineering vstoupil do Asociace obranného průmyslu ČR a vyvíjí pásové obrněné vozidlo Wolfdog, působila zpráva jako zábavná kuriozita.

Především lidé z větších a starších zbrojních firem vtipkovali a brněnské nápady zlehčovali, popřípadě rovnou hodnotili jako nereálné. Možná tehdy měli částečně pravdu - teď je jasné, že vývoj Wolfdogu trvá déle, než se čekalo, a zakázka české armády už Zetoru Engineering uplavala.


Přečtěte si více o prezentaci Zetoru na veletrhu IDET:

Zetor pro speciální jednotky má i střeleckou "věžičku"

 Taktické vozidlo Zetor Fox je na podvozku Mercedes


Jenže v případě vozidla Fox se tenhle scénář opakovat nemusí. Díky použití německého podvozku automobil nevzniká od nuly, čímž by se mohly odbourat tradiční „porodní bolesti“, navíc přesně takový typ „zásahového“ vozidla bude v příštích letech hledat hned několik evropských armád.

I přesto by si dnes na produkty s logem Zetor Engineering vsadil asi málokdo. Ale jestli se brněnské firmě něco nedá upřít, pak je to fakt, že příjemně zčeřila stojaté vody českého zbrojního průmyslu. Po hlavě se vřítila do situace, kdy zdejší trh mají dlouhodobě rozparcelovaný tradičně znepřátelené firmy. A ty najednou zjistily, že se v jejich byznysu, kde do detailu znají své nepřátele, objevil úplně nový hráč. Jak na něj zareagovat? Proto ty špatné vtipy, proto to zlehčování, proto ty uštěpačné poznámky.

Velcí zbrojaři se o kontrakty bát nemusí. Takový zásah Zetor Engineering asi mít nebude. Ale je to čerstvý element, o němž zatím nikdo netuší, co ještě připraví a kam všude se bude tlačit.

MM25_AI

A proto je jeho zjevení zábavné a hlavně potřebné. Ostatně až příchod konkurence na české železnice přinesl zvýšení kvality a úsporu zákazníkům.

O českém zbrojním průmyslu i armádě dále čtěte:

Vojsko si oddechlo. Neprůstřelné vesty dorazily

Tendr na helikoptéry: Američané se učí, jak vyslovit „Plamen“

Zisk České zbrojovky vyšplhal o deset procent na rekordní čtyři miliardy


  • Našli jste v článku chybu?