Menu Zavřít

Malá silniční násobilka

24. 1. 2017
Autor: Redakce

Před říjnovými krajskými volbami část ČSSD požadovala odvolání ministra dopravy Dana Ťoka (ANO). Důvodem bylo, že odmítl poslat do regionů mimořádný transfer peněz na opravy silnic, kterým by se mohli hejtmani ČSSD pochlubit. Dnes je už jisté, že kraje své zhruba 2 až 3 miliardy dostanou. Zároveň se ale ukazuje, že na opravy silnic mají zdroje, které nečerpají.

Neexistuje větší důkaz populismu, než je boj krajských samospráv o peníze na opravy silnic. Autem jezdí každý, téma je to vděčné, a tak se ho hejtmani chytli. Před volbami dokonce vyzvali prostřednictvím své asociace Dana Ťoka k rezignaci, když v novinovém rozhovoru řekl, že příspěvek na opravy regionálních silnic bude nulový.

Vlastně to dávalo smysl. Kraje dostaly ve dvou předchozích letech zhruba čtyři a tři miliardy korun a vždycky šlo o mimořádný příspěvek, na který neměly nárok. Jenže na dávky si každý rychle zvykne. Situaci nakonec u premiéra žehlil Ťokův politický šéf Andrej Babiš, který si také uvědomil, že ANO bude usilovat o posty v krajích a slib peněz se nakonec před volbami zrodil. Technicky jde o nevyčerpané prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury a právě v těchto dnech se počítá, kolik že zbylo.


Jednání o mýtu zrušil nezájem ze strany firem. Čtěte více:

Ťok musel zrušit jednání o mýtu. Firmy nemají zájem

Ministr dopravy nestraník za hnutí ANO Dan Ťok


Tady by mohl klidně příběh o vydupaných dotacích končit. Jenže situace je ještě o něco pikantnější. Existuje totiž program ministerstva pro místní rozvoj, který umí totéž, co hejtmani celou dobu chtějí – posílat peníze na opravy regionálních silnic. Jak zvrhle vypadá teď strašení rozbitými cestami a snahy po odvolání ministra, když jednoduchým pohledem člověk zjistí, že z dvanáctimiliardové výzvy kraje vyčerpaly sotva tři. Celkem pak bude mít Integrovaný regionální operační program na silnice II. a III. tříd třicet miliard.

bitcoin_skoleni

Dochází tak k paradoxní situaci. Kraje se usvědčují z toho, že peníze na své silnice vlastně nepotřebují nebo neumějí použít. A za druhé. Tím, že ministerstvo dopravy posílá nazdařbůh regionům finance na silnice, vlastně způsobuje to, že kraje nebudou na tohle téma vybírat evropské fondy. Jak to skončí? Za pár měsíců půjde zase o krk jinému ministrovi, protože Česko nečerpá eurodotace a bude je muset vracet do Bruselu. Tomuhle se říká státní pořádek.

Přečtěte si další komentáře autora:

Do voleb v čínském dresu

Když Babiš kandiduje s ODS


  • Našli jste v článku chybu?