Co mají společného hra Pokémon Go s největší sociální sítí světa Facebookem? Především svou orientaci na masy, které se stávají zdrojem zisků.
Vývojář firmy Pokémon Go – kalifornská firma Niantic Labs – vydělává na masách lidí a dat a to rovnou dvakrát. Ke vzniku hry stejně jako k Facebooku přispívají samotní uživatelé.
U společnosti Niantic jde o to, že na vytváření její předchozí hry Ingress se pověstnou troškou podíleli její hráči, kteří nyní nacházejí své fotografie míst na celém světě i v nové hře Pokémon Go. Facebook pak roste díky tomu, jak uživatelé sypou své fotografie, příspěvky a vzkazy na tuto síť.
Jednotliví hráči Ingressu tak zadarmo poskytovali data pro další rozvoj hry, na jejíž platformě se nyní zrodili Pokémoni. A jiní hráči nyní platí za to, že si vylepšují animované postavičky nebo kupují takzvané lure módy, které lze přirovnat k jakýmsi feromonům lákajícím Pokémony do daného místa.
Stejně jako Facebook pak Niantic zcela jistě zužitkuje data o hráčích, protože bude vědět, kam jdou, s kým se na místě potkali a jakou cestou šli. Právě data a jejich analýza – stejně jako u Facebooku – se mohou stát největším příjmem kalifornského start-upu.
Zrádnost hráčského vzrušení je přitom v tom, že hráči přitom s vidinou lepší postavičky získané za odměnu mohou na sebe „napráskat“ víc informací, než lidé na sociální síti.
Niantic Labs nicméně musí získat pro hru dostatečnou masu lidí stejně, jako se to povedlo Facebooku. Pokud to dokáže, může se stát v oblasti rozšířené reality a jejího využití v oblasti dat stejným hegemonem jako Facebook v oblasti sociálních sítí.