Menu Zavřít

Psi a kočky by kupovali...

11. 2. 2017
Autor: Profimedia.cz

Devadesát procent Čechů považuje domácí zvířata za členy rodiny. Byznys toho skvěle využívá.

Trh, který celosvětově představuje 70 miliard dolarů, nemá smysl bagatelizovat, ani když jde o krmivo pro psy, kočky, křečky, kanáry a papoušky všeho druhu, jakož i havěť šupinatou - dvoumetrovým leguánem počínaje a třícentimetrovými pavími očky konče. Ostatně - kdo se směje obchodu s kávou nebo exportu parních turbín? Nikdo, přitom z objemového hlediska je export krmiv pro mazlíky větší byznys než ty turbíny, natožpak celý trh. Zejména v USA a v Evropské unii totiž mezinárodním obchodem (se „zbytkem světa“) prochází jen malá část tržeb - většinou si vystačí s domácí produkcí.

V Česku jde o byznys, který před listopadem 1989 v podstatě neexistoval. Autor nerad vzpomíná na ten strašlivý puch, které se linul od sousedů, když vyvářeli pajšl a bůhvíco z nuceného výseku svému boxerovi.

Tedy ne že by dnešní domácí zvířata nedovedla ohrnovat nos nad krmivem, které se jim nabízí, a to dokonce i v případě, že jejich majitelé jej shledávají bezvadným a při nákupu se plácli pořádně přes kapsu. Speciálně kočky a psi malých plemen dovedou být neuvěřitelně rozmazlení a bývá jim dopřáváno: pro mnohé singles, zejména pro seniory, jsou jejich zvířata tvory, k nimž mají v podstatě nejsilnější emocionální vazbu. Šetří na všem, potraviny pro vlastní potřebu nakupují ty nejlevnější a zásadně v akci, ale němá tvář dostává na mističku prémiové krmení. Stejně tak veterinární péče nebývá odpírána, ačkoli stejný účet v ordinacích humánních lékařů by vyvolal revoluci.

Sociologicky jde o nesmírně zajímavý a ne dost pečlivě studovaný fenomén, který ovšem nemohl uniknout podnikatelům. Hustota sítě nejrůznějších pet center, ale i průměrné výdaje na péči o domácí zvířata zaprvé potvrzují, že Česko je zemí s dávno etablovaným městským životním stylem, zadruhé odrážejí obrovskou tradici chovatelství, mnohde díky přístupu k moderním technologiím na špičkové světové úrovni. Tady Češi mindrák ze zaostávání za Němci mít nemusejí a také ho nemají. Dobrá ekonomická situace v posledních dvou třech letech pomáhá postupně odstraňovat jediný podstatný rozdíl oproti Západu - že je Česko stále ještě limitováno slabší kupní silou.


Přečtěte si více o byznysu kolem domácích mazlíčků:

Pro královské kočky: sázka na prémiové krmivo se firmě Vafo vyplatila

Miliardové žrádlo: byznys kolem domácích mazlíčků kvete

Miroslav Zámečník: Mazlíčci chtějí papat. A není to zadarmo

Ilustrační foto

Tato příznivá konstelace faktorů podporujících růst vede jednak k rychlému přebírání nových trendů, jednak k vysokému zájmu investorů, jenž se promítá do odpovídající valuace zavedených byznysů.

Když se krmivářské firmy prodávají za dvanáctinásobek zisku před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA), aniž by přitom měly bůhvíjakou tržní dominanci, nasvědčuje to přinejmenším vysokému optimismu, pokud jde o očekávání do budoucna, když ne rovnou solidně nafouklé bublině.

Podle respektované databáze Aswatha Damodarana, profesora financí na Stern School of Business Newyorské univerzity, se pohybují průměrné valuace evropských firem z oboru automotive (zdaleka nejdůležitější obor zpracovatelského průmyslu u nás) kolem sedminásobku EBITDA. Číslo dvě českého průmyslu - elektrotechnika a výpočetní technika - je v Evropě v průměru na desetinásobku, těžká chemie jen lehce přes sedminásobek. Nacenění výrobců krmiv v kategorii „pet food“ je ovšem velmi podobné údajům pro potravinářství. Ještě vyšší hodnoty jsou uváděny v oboru „výroba alkoholických nápojů“, kde se valuace v Evropě pohybují kolem patnáctinásobku EBITDA, stejně tak to platí pro „tabákový průmysl“.

bitcoin školení listopad 24

To jen dokazuje, že existují věci, jichž si lidé cení ještě více než potravy své i svých mazlíčků, ale to jsou silné závislosti.


  • Našli jste v článku chybu?