Věřte politikům. Před létem nám jako obvykle slibovali předvolební pokoj aspoň během prázdnin a dovolených, takže během nich celou zemi ozdobili svými billboardy, tradiční hitparádou nejhorší stupidity. Když například v Rozvadově přejedete hranici a užijete si cestu po dálnici až do Prahy, působí to jako facka, po níž určitě nechcete nastavovat druhou tvář. Jedna úplně stačí.
Na jednu stranu samozřejmě politiky chápu. Nikdo sice skutečně neví, jak a jestli vůbec billboardy ve volbách fungují, přinejmenším ale politikům nabízejí slušný potenciál ukrást nějaké peníze nejen pro případ, že je voliči nechají bez práce. Je to hezký český způsob: objednáte billboardy, se spřátelenou agenturou nadhodnotíte faktury a rozdíl si pak vezmete. V billboardech se také dobře rozpouštějí hotové peníze z igelitek, jimž se stále dobře daří i v éře tzv. transparentních účtů.
A nejde jen o peníze. Politici jsou tak nenapravitelní kleptomani, že si navzájem kradou i volební slogany a vizuály. Prostě si nemůžou pomoci. Začněme ODS, jíž nedávno málem vymazala z politické mapy reputace kmotrů a zlodějů. Takže teď, když už se aspoň oficiálně napravila, vykradla téměř přes kopírák britské konzervativce. Nejen jejich slogany „Silné Česko“ i „Silný program“ jsou zralé na mimosoudní vyrovnání. Inspirace, říkají tomu v ODS.
Mají jen štěstí, že se u nás nedávno neprojížděla autem i britská premiérka a šéfka konzervativců Theresa Mayová, jíž tyto slogany a vizuály málem připravily o volební vítězství. Není to přitom vůbec dlouho, co v ODS pro změnu vykradli Baracka Obamu i Angelu Merkelovou a fotili si na billboardy hlavně ruce s vyhrnutými rukávy od košile, jako by se chystali na nějakou velkou práci. Jako by už tehdy sami tušili pohromu jménem Petr Nečas.
Příznačné pro Česko ovšem je, že i ODS je vykrádaná a dokonce novou stranou, co chce prý politiku dělat jinak. Petr Robejšek má na billboardech Realistů i slogan „Pro děti“ (A taky „Pro mámu“), což je u starších mužů vždy citlivé téma. O to ale teď nejde. Děti v krajských volbách 2014 nade vše milovala právě ODS, jež se tehdy upnula na ty úplně nejmenší. Možná proto, že byly jediné, kdo jí ještě mohl věřit.
Realisté ale ODS vykrádají i se svou údajně „první peticí proti euru“. A sakra: vzpomínáte ještě na stejnou petici ODS z posledních eurovoleb? Anebo na „Pivo s Karlem“, kam tak rádi chodili s Karlem Schwarzenbergem, tehdy ještě šéfem TOP 09, hlavně mladší lidé, kteří u piva zapomněli, že jim strana knížete zadarmo nedaruje ani nejlacinější zubní plombu? Na trik s pivem si teď vzpomněli v KDU-ČSL, jež voliče pro změnu zve na pivo „s Pavlem“, myšleno svým šéfem Bělobrádkem.
Čtěte také:
Pitomia bude řešit Nejvyšší soud. Okamura podal dovolání
Vicepremiéra přes vědu si sice s pivem spojí jen málokdo, v Česku ale pivo spojuje jako máloco. Možná to lidovcům z TOP 09 „přenesl“ šéf STAN Petr Gazdík, jenž své procento až dvě předvolebních preferencí po TOP 09 nově přilepil právě na lidovce. Od ambiciózního učitele z Moravy by to byl doslova boží majstrštyk, kdyby tím KDU-ČSL znovu vyvedl ze sněmovny. Ostatně ledacos už naznačuje jejich společný chlapecký videoklip, kde Bělobrádka vede polem.
Jako obvykle ale všechnu předvolební hloupost osobitě trumfuje Tomio Okamura, „Moravák z Tokia“. Hrdý autor i pouhý interpret nejhorších nesmyslů na světě ze svých billboardů slibuje „Odvahu říkat pravdu“. Když jsem z auta viděl jeho usměvavou tvář, věděl jsem, že jsem z dovolené zase doma. Konečně.
Čtěte další komentáře Petra Holce: