Dánský zpravodajský Fagbladet 3F loni spočítal, jak ve světě válčí Uber s úřady. Statistika je to zajímavá - právní konflikt na 71 místech, 18 soudních sporů a 41 zákazů. A čísla se od té doby stále mění v neprospěch majitelů přepravní aplikace. V den, kdy se firma stahuje z dánské Kodaně vydal soud verdikt, který zakazuje Uber v Brně. Česko se tak zřejmě brzy přidá na bílé místo mapy Uberu.
Verdikt Krajského soudu v Brně je prvním startovním výstřelem. Jde o předběžné opatření, jeho důsledky jsou ale vážné. Soud se při svém rozhodování jednoznačně přiklonil k tomu, že Uber je taxislužba a porušuje hned několik ustanovení zákona.
Jen připomeňme, že firma sama razí teorii sdílené ekonomiky, tedy neprovozuje taxíky, ale pomáhá svou aplikací najít lidem volné místo v autě u jiného řidiče. Předběžné opatření začíná platit hned, přesněji řečeno po doručení překladu rozhodnutí do centrály firmy. Je zřejmé, že brzy se k Brnu připojí i Praha, oba magistráty před časem deklarovaly společný postup proti alternativním taxíkům.
Čtěte o problémech Uberu v Dánsku:
Uber pod tlakem
Z pohledu zákazníků je vytlačení Uberu bezesporu škoda. A není to kvůli ceně. Uber není nejlevnějším přepravcem v Praze, v časech s velkou obsazeností vozů je naopak docela drahý. Jde o jistotu, kterou zákazník, zejména cizinec, v Praze dostává. V době, kdy před pražskými taxikáři varuje snad každý zahraniční bedekr, kdy se nestydí účtovat si i stovku za kilometr, je mezinárodní aplikace garantem toho, že přijede gramotný řidič, který nebude požadovat hotovost a naúčtuje si standardní cenu.
Odchod Uberu by byl chybou i z hlediska technologií. Jak dokáže pružně pracovat s cenami, časem a obsazeností aut, kopírují i čeští provozovatelé taxíkových aplikací.
A za třetí. Většina legislativních požadavků, kvůli kterým je Uber nelegální, nepatří do dnešní doby. Řidiči třeba nemají zkoušky z místopisu. Jenže k čemu to je, když se stejně orientují podle map v navigaci, a navíc je zákazník může kontrolovat svým telefonem? Že nemají taxametr, v době chytrých telefonů také nevadí. Navíc po aféře s turbem přičítajícím v taxametru taxíků částku navíc, je jeho přítomnost v autě stejně jen symbolická. A že nemá řidič žlutou svítilnu? To snad na kvalitě přepravy nemění nic.
Čtěte o plánech české alternativní taxislužby:
České Liftago chce startovat v Budapešti
Navíc řidiči Uberu platí daň z příjmu i DPH, jak říkají tuzemská pravidla firmy. Předkládají také výpis z rejstříku trestů i výpis bodů.
Jediný problém Uberu je, že díky němu je už taxíků v Praze hodně. Jak říkají šéfové dispečinků, jejich počet je stejný jako v New Yorku. Nikdo tedy v branži dlouho nezůstane, protože si nevydělá, někteří proto okrádají zákazníky a obor samotný upadá. Ale je tohle potíž, za kterou by mě pykat ten poslední, kdo na trh přišel?
Čtěte předchozí První poslední Petra Weikerta: