Předchozí vedení hlavního města muselo vědět, že tunelový komplex Blanka není v pořádku a nebude možné ho zprovoznit ve slibovaném termínu, tvrdí primátorka Adriana Krnáčová (ANO). „Jsou dvě teorie: buď ti, kteří u toho byli, tedy ředitelé odborů a politici, vůbec nevěděli, co činí. Anebo to věděli a vymysleli velice chytré schéma, jak vytahovat z magistrátu peníze,“ říká. Kdy tunel začne fungovat, neví. Praha se chce vypořádat i s projektem Opencard, který částečně nahradí elektronické jízdné.
Do konce března má být hotový posudek. A do tohoto pátku nám má dát ČKD Praha DIZ harmonogram, jakým způsobem postupovat nejen při výměně kabelů, ale i čemkoli dalším. Kabely nejsou jediný problém.
E15: Po nedávné schůzce s firmami ohledně vadných kabelů v tunelu Blanka jste řekla, že jedna svaluje vinu na druhou. Došlo k nějakému posunu?
E15: Jaké další tam jsou?
Teče tam a je tam vlhko, to DIZ nevyřeší. Jde o stavební problém. Jestliže to nebude dostatečně odizolované, tak tam bude téct pořád. Alespoň mi to řekli experti, s nimiž jsem se o tom bavila. Pokud to nebylo uděláno dobře, tak je potřeba, aby se to udělalo znovu. Ale někdo za to musí nést odpovědnost. To se ukáže, až bude hotový posudek. Také půjdu do tunelu s několika experty, zda tam nad rámec vadných kabelů nejsou další potenciální škody. Je evidentní, že Blanka není úplně standardní stavba.
E15: Půjde o experty z magistrátu?
Na magistrátu experty nemáme, kéž bychom je měli. Najmeme si externisty.
E15: Vypíšete výběrové řízení?
Ne, vezmu si lidi, které to zajímá a kteří jsou odborníci ve svém oboru. Projdeme si tunel a vizuálně identifikujeme všechny škody, respektive všechny potenciální škody a nedostatky. Pak je dáme na papír a budeme se ptát firem, co s tím udělají. Anebo co s tím měly udělat a neudělaly.
E15: Pojišťovna už prý část škody odmítla proplatit.
Měli jsme tam stavební dozor, který musel dát pokyn: Položte kabely nebo je nepokládejte, protože podloží je vhodné nebo nevhodné. Nevím, co dělali. Není mi jasné ani to, co dělali předchozí primátoři. Minimálně od roku 2013 museli vědět, že tam je voda a že tunel není dostatečně odizolovaný. Přesto slibovali, že se Blanka na začátku loňského prosince otevře. Považuji to za naprosto debilní jednání.
Adriana Krnáčová: Náměstek Matěj Stropnický? Odpovím jako matka: někde v jeho výchově se stala chyba. Má nedostatek pokory, zkušeností
E15: Naznačujete, že hlavním viníkem by měl být Inženýring dopravních staveb, který měl provádět dozor?
Po pravdě nevím, kdo je viník. Je to kombinace, každý nese svůj díl viny. Jenže nikdo se k ní nechce jako chlap přiznat, v Česku se to nenosí. I proto jsem chtěla, aby se tunelem začala zabývat parlamentní vyšetřovací komise. Měla by podstatně více nástrojů na identifikaci toho, co se v průběhu času dělo, jaká rozhodnutí se činila a jaké finanční kroky s tím souvisely. A také by mohla zjistit, zda se materiály, které se měly použít, skutečně použily. To se týká mimo jiné i kabelů.
E15: Trváte na tom, že v případě tunelu Blanka funguje zločinecké uskupení?
Určitě, všechny informace tomu nasvědčují. Jsou dvě teorie: buď ti, kteří u toho byli, tedy ředitelé odborů a politici, vůbec nevěděli, co činí. Anebo to věděli a vymysleli velice chytré schéma, jak vytahovat z magistrátu peníze. Není možné držet obyvatele Prahy jako rukojmí a říkat jim, že když to nezaplatí ze svých kapes, tak tunel zprovozněn nebude.
E15: Budete se dál soudit?
Je to jedna z možností. V prvé řadě bychom si ale rádi vyjasnili, jaká byla architektura rozhodování.
Spustíme elektronické jízdenky
E15: V jaké fázi je jednání ohledně projektu Opencard? Chcete ho koupit, nebo úplně zrušit?
S provozovatelem karet, tedy s eMoney Services, se chceme vypořádat. Naši soudní znalci ohodnocují podpůrnou činnost této firmy. Musíme najít způsob, jak bychom podporu mohli nakoupit, máme ještě nějakých čtyřicet tisíc licencí. A není to tak, že bychom přecházeli zpět k papírovým kuponům. Šlo o ochranné opatření, protože dodavatel je nestabilní. Město se musí zabezpečit před jeho případnou nestandardní operací, kterou už jednou udělal.
E15: Zvažuje ještě Praha možnost, že by projekt Opencard koupila?
Ne.
E15: Bývalý primátor Tomáš Hudeček předjednával několik variant, jednou z nich byla i plzeňská karta, která se poměrně úspěšně etablovala i v jiných městech. Jednáte o této možnosti?
Je to další plastová karta. Tato technologie patří do minulého století, chceme jít jinou cestou. Na druhé straně je to jedna z variant, pokud si někdo kartu vybere, může ji mít. Chceme lidem nabídnout více možností, jak jízdenku pořídit. Může to být stažení kuponu přes internet nebo použití aplikace v chytrém telefonu. Uvažujeme o bezkontaktních platebních kartách. Stále také zůstanou papírové kupony, protože jsou lidé, kteří nechtějí používat nové technologie. Naším hlavním cílem je integrovat Prahu a Středočeský kraj. Ale rozhodně ne za nějaké šílené peníze, které stála Opencard.
E15: Pokud bude více platforem, nemůže v tom být ještě větší zmatek? Bude v tom figurovat jedna firma, která by různé verze jízdného nabízela?
Nákup jízdného by se měl realizovat i přes pražský dopravní podnik.
E15: O náhradě Opencard už mluvíte tři měsíce a zatím se žádný závěr nerýsuje. Kdy přijdete s konkrétním řešením?
Uvažujeme o tom, že bychom spustili určitou alternativu elektronické verze určené pro mobily. Teď to ale nechci podrobně rozebírat, je to otázka jednoho až dvou týdnů. Důležité je pokrýt všechny segmenty. To znamená, že vedle plastové karty by byla k dispozici ještě elektronická a samozřejmě i papírová verze. Myslím, že máme čas na přípravu rozumného řešení do budoucna.
E15: Elektronická verze by fungovala přes dopravní podnik?
S největší pravděpodobností.
E15: Co se stane se stávajícími Opencard?
Pokud jim skončí technická platnost, uživatel si vybere mezi elektronickou či papírovou verzí. Celý projekt Opencard postupně dožije. S jeho provozovatelem jsme v rozvodovém řízení.
Adriana Krnáčová: Nemám čas věnovat se politice. Problémy Prahy řeším čtyřiadvacet hodin denně včetně sobot a nedělí
E15: Takže už není potřeba krizový plán, který by reagoval na možné problémy způsobené firmou eMoney Services?
Kdyby udělala cokoli, jsme do několika dnů schopni spustit elektronickou verzi. A papírová už je připravena. Pokud se firma bude chtít soudit, je to její věc. To k rozvodu patří.
E15: Antimonopolní úřad začal prošetřovat pražské stavební předpisy a také dlouhodobou smlouvu s JCDecaux. Už máte výstupy?
Budeme postupovat tak, jak jsme řekli. Teď záleží na Evropské komisi.
Jedna devítina koaličního týmu
E15: Co vaše schůzka s architekty, kteří doporučovali, aby město nerespektovalo zákaz ministerstva pro místní rozvoj a soudilo se s ním?
Určitě se s ministerstvem soudit nebudeme. Je to můj nadřízený orgán. Proč bych si měla postavit hlavu? Přistoupili jsme k rychlému řešení. Tři měsíce jsme na pražské radnici a zjišťujeme, že čtyři až pět let se ve všech klíčových projektech nic nedělalo. Můj předchůdce Tomáš Hudeček připomínky ministerstva vyřešit nedokázal. Jeho tvrdohlavému postoji nerozumím. Proč byl tak idiotský? Navíc tady neexistovala žádná kompetence za chod celého magistrátu. Nejsem politik, jsem provozní manažer.
E15: Politikou se ale zabývat musíte. Například ve sporu s Trojkoalicí o vašeho náměstka Matěje Stropnického.
To stále řešíme. Jsem pouze jedna devítina koaličního týmu.
E15: Měl by Stropnický zůstat, nebo odejít?
Odpovím jako matka: někde v jeho výchově se stala chyba. Má nedostatek pokory, zkušeností. Pro mě je velice těžké mu něco vysvětlovat. Řízení magistrátu není sport nějakého aktivisty. To je práce na celý úvazek.
E15: Co říkáte na názor některých médií, že jste primátorka „na řetěz“, kterou ovládá šéfka pražské organizace hnutí ANO Radmila Kleslová?
Opravdu se tak necítím. A bulvár nečtu. S paní Kleslovou máme velmi dobré vztahy, vídáme se velice často. Nevím, kde ty spekulace, o nichž mluvíte, vznikly. Je pod moji úroveň to neustále vysvětlovat.
E15: Už jste členkou ANO?
Podala jsem si přihlášku, musí ještě projít krajským výborem.
E15: Uvažovala byste o nějaké funkci ve vedení tohoto politického uskupení?
Nemám čas věnovat se politice. Problémy Prahy řeším čtyřiadvacet hodin denně včetně sobot a nedělí.
Adriana Krnáčová (55) |
---|
Vystudovala vědu o výtvarném umění a jazyky na Filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě. V letech 1991 až 1995 vedla bratislavské Sorosovo centrum pro současné umění, pak spoluvlastnila firmu Makum. V roce 2000 nastoupila do české pobočky Transparency International, stala se její výkonnou ředitelkou. V letech 2007 až 2009 pracovala ve společnosti Johnson & Johnson, následně byla až do loňska jednatelkou a majitelkou firmy BlueOceanSolutions. Minulý rok působila ve funkci náměstkyně ministra vnitra, od minulého listopadu je pražskou primátorkou. Je rozvedená, má dvě děti. |
Čtěte také:
Matěj Stropnický: Já toho Golema zapřáhnu
Jednání o projektu Opencard se nepohnula z mrtvého bodu
Dopravní podnik může do týdne vydávat papírové kupony. Jistí se kvůli opencard
Oťukávačka Prahy s EMS kvůli opencard skončila prodloužením spolupráce