Vedení italské letecké společnosti Alitalia požádalo vládu, aby firmu podrobila zvláštní správě. Vládou jmenovaný správce nebo správci pak rozhodnou o dalším osudu společnosti. Vedení přepravce se tak rozhodlo týden poté, co zaměstnanci odmítli firemní plán restrukturalizace, na němž se Alitalia předběžně dohodla s odbory.
Dosazení správci by měli vyhodnotit, zda lze Alitalii restrukturalizovat, nebo bude nutné firmu provést bankrotem, po němž by zřejmě následoval odprodej nebo likvidace. Alitalia uvedla, že její letový řád se zatím nijak nemění.
Správní rada Alitalie oznámila dnešní rozhodnutí po setkání s akcionáři. Odkázala přitom na neutěšenou ekonomickou situaci firmy, neochotu jejích investorů poskytnout firmě nové finance a neschopnost nalézt rychlou alternativu.
Dva informované zdroje Reuters sdělily, že vláda svolala zasedání k této věci ještě na dnešek. Podle jednoho z vládních činitelů by období zvláštní správy mělo trvat zhruba šest měsíců a vláda by na tu dobu měla firmě poskytnout překlenovací úvěr, aby zůstala v provozu. Alitalia má nyní podle zdrojů Reuters peníze na provoz pouze do poloviny května a denně ztrácí zhruba milion eur (27 milionů korun).
Zaměstnanci minulý týden odmítli plán vedení, který předpokládal snížení počtu zaměstnanců pozemního personálu o zhruba 1700 a pokles mezd leteckého personálu o osm procent. Vedení přitom původně navrhovalo podstatně výraznější úspory, s odbory se však dohodlo na jejich zmírnění.
V zisku jen zřídka
Schválení plánu zaměstnanci bylo podmínkou pro to, aby firma mohla požádat své akcionáře o poskytnutí plánované investice dvou miliard eur. Akcionáři aerolinek jsou Etihad Airways s podílem 49 procent a dvě přední italské banky Intesa Sanpaolo a UniCredit. Nejnovější podnikatelský plán počítal s návratem k zisku do konce roku 2019 a vedle propouštění a snižování mezd počítal se zavedením nízkonákladových služeb.
Alitalia byla za 70 let své existence v zisku jen několikrát. V roce 2008 na ni vláda rovněž uvalila zvláštní správu, firma se ale vyhnula likvidaci a byla zprivatizována italskými investory. V roce 2014 do Alitalie vstoupila Etihad, vlajkový přepravce Spojených arabských emirátů.
Opětné znárodnění firmy vláda vylučuje. Mnozí Italové jsou znechucení opakovaným zachraňováním firmy, za něž daňoví poplatníci zaplatili už přes sedm miliard eur (188 miliard korun). Vzhledem k parlamentním volbám, které se mají konat zhruba za rok, však málokdo věří, že by vládnoucí Demokratická strana (PD) sledovala, jak vlajkový přepravce krachuje a o místo v něm přichází přes 12 tisíc lidí.
Čtěte dále: