Největší čínský internetový prodejce Alibaba bojuje o své místo na americkém trhu. Kvůli velkému množství nabízených padělků figuruje ve Spojených státech na černé listině nevěrohodných obchodníků. Společnost miliardáře Jacka Ma svaluje vinu na čínské zákony a vymahatelnost práva.
Alibaba prožívá v posledních letech raketový růst, její uživatelská základna dosahuje 500 milionů. Dalším krokem vpřed má být obsazení výrazného tržního podílu v USA, kterému však brání několik okolností. Kromě stále dominantní pozice Amazonu je to i padělané zboží v nabídce. Kvůli tomu zařadily americké úřady v prosinci prodejní stránku Alibaby s názvem Taobao na černou listinu nedůvěryhodných obchodníků. Učinily tak po čtyřech letech, kdy ve výčtu chyběla.
Čínský internetový prodejce se takové nálepce brání a ve svém nejnovějším prohlášení označuje za problém čínské zákony a nedostatečné trestání přestupků. „Nejednoznačnost v zákonech vede k tomu, že vymahatelé práva těžko rozpoznají a kvantifikují případy padělání a tím méně provedou řádné právní kroky,“ tvrdí společnost.
Alibaba se brání i tvrzením, že s padělky na svých stránkách sama bojuje. Na potírání problému údajně pracují dva tisíce zaměstnanců a investice do tohoto sektoru činí každý rok přes jednu miliardu jüanů (3,7 miliardy korun). Během uplynulého účetního období, které skončilo loni v srpnu, stáhla Alibaba ze stránek Taobao 380 milionů produktů a odstranila z nich na 180 tisíc obchodů a 675 prodejců.
Alibaba míří i do Hollywoodu. Čtětě více:
V Číně je k nahlášení nelegální padělatelské činnosti potřeba, aby její hodnota přesáhla 50 tisíc jüanů, což boj s falzifikáty ještě ztěžuje. Alibaba i tak nahlásila 4495 případů, z nichž se místní úřady zabývaly 1184 a vinu dokázaly prokázat jen v 33 případech, tedy jen v 0,7 procenta.
„Sama Alibaba Group je obětí padělatelství. Výrobní průmysl a čínské byznysové prostředí trpí ještě víc. Padělání poškozuje nejen zákazníky a poctivé obchodníky, ale i inovaci a dlouhodobý ekonomický vývoj našeho národa,“ uvádí Alibaba v prohlášení. Jinak je však ve svých výrocích opatrná a nechce přímo obvinit čínský právní systém. „Jde o apel na celou společnost, protože padělatelství je celospolečenský problém,“ uvedla mluvčí společnosti.
Sám Jack Ma už dříve prohlásil, že problémem v boji s padělky je poněkud paradoxně jejich vysoká kvalita. „Potíž je v tom, že falešné produkty dnes mají lepší kvalitu a nižší cenu než originály,“ řekl loni v létě akcionářům Alibaby. „Stejné továrny, stejný materiál, jen nepoužívají stejné názvy.“
Vývoj hodnoty akcií Alibaby: Zdroj: IEconomics.com
Problémy s padělky má na čínském trhu i Amazon, největší světový internetový prodejce. Během posledních dvou let se mu hlásily výrobci, kteří na jeho stránkách viděli své produkty za zlomek původní ceny. Vedení společnosti ale přiznává, že jde o nekončící boj, protože jakmile si poradí s jedním padělatelem, ihned se objeví další.
Další konkurent Alibaby, japonský prodejce Rakuten, se chlubí tím, že od roku 2007 odhalil a zablokoval až 99 případů padělání. Ročně pak kvůli tomu zablokuje mezi 1500 a 2600 uživatelských účtů.
O plánech a výsledcích Alibaby dále čtěte: