Menu Zavřít

Alstom otestuje v Česku svůj vodíkový vlak

18. 3. 2017
Autor: Redakce

Vodíkem poháněný osobní vlak Coradia iLint začne v dubnu jezdit na zkušebním okruhu ve Velimi. Při tuzemských testech poprvé pojede maximální rychlostí.

Nízkopodlažní osobní vlak Coradia iLint určený k regionální dopravě na neelektrifikovaných tratích dokončí ve Velimi rozsáhlou sérii testů, jejíž úvodní část už podstoupil v Německu. Zatímco při prvních testech na dolnosaském okruhu v Salzgitteru jel vlak zatím jen rychlostí 80 km/h, ve Velimi už má jezdit svou maximální rychlostí 140 km/h.

„Alstom Reichshoffen má rezervovanou naši zkušební trať v týdnech od 3. dubna do 19. května,“ potvrdil serveru Euro.cz Petr Chlum, zástupce vedoucího zkušební laboratoře Výzkumného ústavu železničního ve Velimi.

„Půjde o vývojové zkoušky výrobce, v takových případech se běžně jedná o ladění softwaru a pohonu. Nové vozidlo musí zjednodušeně řečeno naučit jezdit, na což je u nás dost prostoru, to na běžné trati už dnes nejde zkoušet,“ upřesnil Chlum s tím, že Alstom má smlouvu na pronájem okruhu a alternativně poháněný vlak na něm bude zkoušet nejspíše sám.

První osobní vlak na vodíkový pohon sveze cestující už příští rok

Zkušební trať ve Velimi je unikátní poměrně vysokou rychlostí 230 km/h i solidním zázemím, které umožňuje technické úpravy. Alstom na ní testuje různá vozidla pravidelně. Zkoušky mají podle výrobce prověřit stabilitu energetického systému, konkrétně součinnost řídicí jednotky s palivovými články a bateriemi. Zároveň budou experti sledovat i brzdný účinek závislý na spolupráci elektrických a pneumatických brzd.

Coradia iLint díky pohonu vodíkovými palivovými články vypouští do ovzduší pouze vodní páru. Jeho další výhodou je podle informací výrobce i tichý provoz. Plynný vodík doplňuje do tlakových nádrží prostřednictvím mobilní plnicí stanice, již výrobce instaloval v Salzgitteru.


Vyplatí se v Česku vysokorychlostní tratě? Analytik týdeníku Euro Mirek Zámečník tvrdí, že ne. Čtěte:

Esej: Proč aritmetika vítězí nad politikou

Miroslav Zámečník


První cestující „vodíkový“ vlak sveze ve zkušebním provozu zřejmě v příštím roce na trati Buxtehude-Bremervörde v Dolním Sasku. Alstom Reichshoffen již podepsal rámcovou smlouvu o dodávce 60 vlaků s Dolním Saskem, Severním Porýním-Vestfálskem a Bádenskem-Württemberskem, jakož i hesenským sdružením pro dopravu Rhein-Main-Verkehrsverbund.

Alstom působí v mnoha zemích v oblasti železnice a osobní dopravy, signalizačních zařízení a lokomotiv. Vyrábí vysokorychlostní vlaky AGV, TGV, Eurostar i Pendolino. Jako první výrobce nabídne osobní vlaky schopné provozu na neelektrifikovaných tratích s nulovými emisemi škodlivin.

MM25_AI

Dále čtěte:

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi

 Elektrokamion Scania.

Jak elektromobilizovat Česko? EU na podporu věnuje 900 milionů


  • Našli jste v článku chybu?