Menu Zavřít

Analýza: Nevídané fronty na elektroauta

8. 4. 2016
Autor: ČTK

Už 276 tisíc lidí složilo ve Spojených státech zálohu tisíc dolarů na nový elektromobil Tesla Model 3. Za jediný týden. A zájem nepolevuje – přitom vůz dostanou nejdříve za 18 měsíců. Nastává tedy doba elektrická?

Určitě ne. Elektromobily stále ještě nejsou „plnohodnotné“ vozy. Jsou drahé, mají pořád jen omezený dojezd na jedno nabití baterií a také infrastruktura není dobudována. Elektrická auta stále ještě čeká dlouhá cesta, než začnou světu na čtyřech kolech dominovat. I kdyby se všechny předběžné objednávky na Model 3 proměnily v obchody, budou v roce 2018 elektroauta tvořit jen 0,5 procenta globálních prodejů. Co se tedy děje?

Je očividné, že šílenství jménem Model 3 stvořila mystika Tesly miliardáře Elona Muska. Stále ještě nový výrobce s charizmatickou pověstí má skvěle našlápnuto, aby se stal automobilovou obdobou Applu. A pokud by k tomu došlo, odvětví by to zcela proměnilo. Kupodivu to však zatím neděsí tradiční producenty.

Například Carlos Ghosn, šéf Nissanu, (zatím) největšího světového výrobce elektromobilů, dokonce konkurentovi fandí. „Fakt, že tolik lidí je ochotno zaplatit v předstihu za auto, které dostanou až v příštím roce, je naprosto úžasný,“ říká. „Soutěž vítáme. Proč? Rozšíří se trh a to bude jen stimulovat poptávku,“ dodává.

Úspěch Modelu 3

Dění kolem Modelu 3 – prvního „dostupného“ vozu Tesly v ceně 35 tisíc dolarů – vynikne ještě více při pohledu na dosavadní výsledky automobilky. Od roku 2012 do konce loňského roku prodala 107 tisíc vozů Model S (jeho cena začíná na 57 tisících dolarech) a X (80 tisíc dolarů) pro letošek plánuje prodej 80 až 90 tisíc aut. Přitom Model 3 nijak nepropagovala. Tesle se daří to, o čem tradiční američtí výrobci snili desetiletí. Prodává ještě nevyrobené. Chová se jako automobilky v Evropě, které jsou schopny polovinu své produkce prodat předem. „Šijí“ vozy zákazníkům na míru, podle jejich požadavků.

V USA je to jinak. V současnosti tam stojí ve skladech a v showroomech 3,8 milionu nových neprodaných aut v hodnotě přes 100 miliard dolarů. Jen šest procent aut se ve Spojených státech prodává na základě předběžných objednávek a zaplacené zálohy.

V čem se Tesla liší? Na trhu je pořád nová (od roku 2003) a klientům vychází maximálně vstříc. Netrpí setrvačností, neochotou změnit byznysový model jako třeba detroitská trojka – GM, Ford a Chrysler.


Čtěte také:

Tesla má za 36 hodin přes čtvrt milionu objednávek na nový model 3

MM25_AI

Bohatí čeští e-shopisté skupují elektromobily Tesla

Tesla za čtvrtletí prodělala 230 milionů dolarů. Tržby však rostly

  • Našli jste v článku chybu?