Americká společnost Apple dnes zřejmě představí nový model telefonu iPhone. Zároveň s tím na čas pominou neoficiální prezentace zásadně inovovaného přístroje, které už jsou součástí čím dál promyšlenějšího byznysu. Z očekávání novinek Apple se totiž stal svébytný obor. Jeden z jeho aktérů dychtivě očekávaný přístroj „představil“ už před měsícem a jeho video mělo rekordní sledovanost.
Kromě nového iPhonu by firma mohla představit také novou verzi hodinek Apple Watch, Apple TV či detaily domácího chytrého reproduktoru HomePod. Ani v jednom případě ale nepůjde o takové překvapení, jak by si marketéři Applu možná přáli. Vývoj produktů se totiž firmě nedaří držet v tajnosti a o podobě i funkcích očekávaných přístrojů průběžně informují čím dál víc specializovaní youtubeři.
Jedním z nejúspěšnějších je Marques Brownlee alias MKBHD. Nový iPhone představuje už na měsíc starém videu, s nímž zaznamenal více než 5 milionů zhlédnutí a objevilo se pod ním na 14 tisíc komentářů. Přitom jako by vůbec nezáleželo na tom, že Brownlee drží v ruce jen jakousi nefunkční schránku budoucího telefonu, která pouze ztělesňuje zvěsti o podobě očekávaného produktu.
Brownleeho video nemělo nejvyšší počet přehrání, přesto v profesionálním zhodnocování uniklých informací o produktech Applu představuje svého druhu vrcholný počin. Koncem července kanál TigerMobiles na Youtube zveřejnil video se schránkou budoucího telefonu – ovšem potenciál informací nevytěžil, když „skořápku“ přístroje ukázal bez dalšího vysvětlování i bez simulovaných motivů na ploše displeje.
Počin amerického videobloggera MKBHD s bezmála pěti miliony předplatiteli je oproti tomu pojatý jako docela běžné, profesionální představení produktu. Brownlee vysvětluje nové funkce, srovnává design s chytrým telefonem jiné značky a produkty hodnotí. To, že telefon nikdy nedržel v ruce, jaksi není na překážku.
Úspěch i tohoto videa na hranici klamu je vzhledem k okolnostem pochopitelný. Letos, kdy je 10. výročí představení prvního iPhonu, očekává jak branže tak i fanoušci značky s nahlodaným jablkem ve znaku výjimečný výrobek s jasně viditelným technologickým posunem. A na ten už je čas, neboť poměr plochy displeje k ploše přístroje iPhonu se za poslední tři roky změnil jen minimálně a mezi vrcholnými přístroji už Apple v tomto ohledu zaostává za konkurencí.
Investoři mají každopádně velkou důvěru v nový přístroj a věří, že oživí prodej Applu po nedávném propadu. Akcie Applu díky tomuto očekávání v posledních měsících stouply na nové rekordy.
Úspěch spekulací o osmém typu telefonu Apple přiživil i zásadní přešlap samotného tajnůstkářského výrobce. Několik měsíců před zahájením prodeje reproduktoru HomePod Apple umístil kompletní programové vybavení k tomuto přístroji na veřejně dostupný server. Data měla zjevně sloužit spolupracovníkům Applu, jejichž úkolem bylo prototyp reproduktoru otestovat.
Jenže ta se dostala do rukou nepovolaných vývojářů. Ti z kódů téměř každý den vyčetli nové podrobnosti o očekávaných výrobcích Applu, které budou schopné s reproduktorem HomePod nějakým způsobem komunikovat. Konkrétně se jednalo o podporu pro multimediální centrum Apple TV, tréninkové programy pro hodinky Apple a spolu s tím vším i odkazy na podobu příštího iPhonu.
Jak zjistil deník Die Zeit, z kódu vyplývá, že čelní stranu nového iPhonu bude tvořit prakticky jen displej, byť okraje přístroje nebudou až tak útlé jako v případě Samsungu Galaxy S8. Vývojáři z dat vyčetli i to, že pro ikonické tlačítko s integrovanou čtečkou otisků prstů už nezbylo místo. Přístroj se proto bude odemykat na základě rozpoznaného obličeje uživatele, díky detekcí infračervenými paprsky i potmě a bez nutnosti držet telefon přímo před obličejem. Stejně tak z firmwaru HomePodu bylo možné vyčíst náznaky o tom, že se iPhone bude dobíjet i bez použití kabelu.
Dobré živobytí z uniklých informací
To vše sice už bylo víceméně známé, ovšem jen v rovině spekulací. Ty omylem zveřejněný firmware potvrzuje souborem příslušných ikon, názvy souborů i popisy funkcí. Design přístroje s displejem pokrývajícím téměř celou jeho čelní stranu pak prozrazuje maximálně zjednodušené schematické vyobrazení, o chystané instalaci funkce rozpoznávání obličeje pak svědčí soubory Pearl ID, FaceDetect a další.
Vývojáři jako Steve Troughton-Smith se specializují na vyhledávání podobných vodítek i na jejich interpretaci. Zmíněný Ir své analýzy financuje jak z reklam, tak i z příspěvků svých fanoušků, které nedávno oslovil s crowdfundingovou kampaní.
Před ním se už úniky informací pokoušel na plný úvazek živit Evan Blass, vystupující pod pseudonymem @evleaks. Mezi lety 2012 a 2014 proslul svým předčasným představováním produktů značek HTC, Nokia, Sony, LG, Motorola a dalších. Inzerce na jeho stránkách ho ale neuživila i proto, že podle něj příliš mnoho jeho uživatelů používalo blokátor reklam. Neztratil se ale, dnes pracuje jako novinář pro server VentureBeat.
Další způsob, jak se k informacím o chystaných iPhonech dostat, popsal přímo management Applu: obchodníci z černého trhu platí zaměstnancům čínských dodavatelů za pořizování a vynášení fotografií produktů i jejich součástí z továren. Podrobnosti o těchto případech stejně jako o přijatých protiopatřeních z interní komunikace Applu rovněž unikly.
Letos poprvé se prezentace novinek Applu uskuteční v novém sídle firmy v Cupertinu. Nová centrála je jedním z posledních plánovaných projektů spoluzakladatele firmy Steva Jobse.
Přečtěte si i další články o firmě Apple: