Menu Zavřít

Austrálie opět „na vlně“. Číňané už nechtějí umělé hadříky

22. 2. 2017
Autor: CC0 via Pixabay.com

Chov ovcí byl v Austrálii vždy tradičním odvětvím. Vlna z ovcí Merino je světoznámá. A začíná být opět velmi žádaná. Zejména u čínských zákazníků.

Ovčí vlna byla až do 60. let minulého století tradičním australským exportním artiklem. Pak nastoupila do oděvního průmyslu umělá vlákna a trh s vlnou se propadl. Silný zájem o ovčí vlnu na miliardovém trhu v Číně ale mění dosavadní trend. „Poptávka po ovčí vlně dává vzpomenout na dobu, kdy Australané měli jednu z nejvyšších životních úrovní na světě,“ napsaly k poslednímu vývoji britské Financial Times.

Cena vlny za poslední rok přidala 13 procent a od roku 1985 je opět na maximech. Prodává se za 1440 australských dolarů za sto kilogramů.

Cena vlny je na maximech
zdroj: tradingeconomics.com

Nejžádanější je vlna z ovcí Merino. Austrálie produkuje až 70 procent globální nabídky této jemné vlny. Její výhodou je také to, že dokáže absorbovat vlhkost a stále hřeje.

Je to lepší, než v roce 1951

„Vysoká poptávka po vlně byla naposledy v roce 1951, ale nyní to je ještě lepší, protože ceny vlny jsou vysoko stejně tak jako ceny jehněčího a skopového,“ pochvaluje si současný zájem Peter Small, šestasedmdesátiletý farmář, který vlastní farmu s 6000 ovcí Merino ve státě Victoria.

„Vlna je luxusní zboží a s tím, jak lidé bohatnou, chtějí lepší kvalitu,“ míní farmář, který byl navštívit čínské manufaktury, které vyrábějí oblečení.


Austrálie zažívá rekordní horka a s tím spojené požáry. Čtěte: Vědci kroutí hlavou: australský premiér po nových uhelných elektrárnách

 Požár v australské buši.


Ještě před 25 lety měl export australské vlny hodnotu 3,5 miliardy australských dolarů, což bylo více než hodnota exportu železné rudy, která nyní vývozu dominuje.

Celosvětová produkce vlny se ale za poslední čtvrtstoletí propadla o 42 procent na 1,16 milionu tun vlny. Syntetická vlákna naopak čtyřikrát narostla na 68,9 milionu tun, vyplývá z dat International Wool Textile Organisation.

„Čína se stala obrovským faktorem, protože odebírá tři čtvrtiny naší produkce a zákazníci se začínají zajímat o kvalitu,“ potvrdil stoupající čínský zájem Peter Morgan, šéf Australian Council of Wool Exporters.

Producenti australské vlny se chtějí stále více prosazovat i v Severní Americe a Evropě. Začali spolupracovat například s německou firmou Adidas na vývoji nových sportovních oděvů, které odvádějí vlhkost, například trička na běhání.

Ovčí vlnu propaguje také Victoria Beckhamová, bývalá zpěvačka, která má vlastní oděvní značku. Pokud se vlna dostane do módy u nejluxusnějších značek, očekává se další nárůst poptávky.

„Oblečení z vlny je pohodlné, nezačne být cítit pokud zvlhne nebo když se zpotíte,“ chválí výhody přírodního materiálu nad syntetickým Suart McCullough z Australian Wool Innovation, která sdružuje 24 tisíc producentů vlny.

MM25_AI

Pokud se ceny udrží na současných úrovních až do konce roku 2017, dá se očekávat, že Australané uvěří opět tomu, že chov ovcí na vlnu je skutečně sexy.

Dále o cenách komodit čtěte:

Cena lososa láme rekordy. Může za to mořská veš

Kokain místo kakaa. Padající ceny bobů nutí farmáře přejít na koku

Koncentrát k snídani už nechutná. Trh s mraženým džusem padá


  • Našli jste v článku chybu?