Menu Zavřít

Automobilky mají za sebou rekordní rok. Letos má růst zpomalit

17. 1. 2017
Autor: ČTK

Tuzemská výroba osobních aut v loňském roce vzrostla meziročně o osm procent na rekordních 1,344 milionu vozů. Rostli všichni tři tuzemští výrobci. Nejvíce, o 12,5 procenta, zvýšila produkci Škoda Auto. Letos by měl růst výroby pokračovat, i když nižším tempem.

Tuzemské závody Škody Auto loni vyrobily 765 171 aut, nošovická automobilka Hyundai rostla o pět procent na 358,4 tisíce vyrobených vozů a kolínská TPCA zvýšila produkci o necelé jedno procento na 220 611 aut. Podle člena představenstva Škody Bohdana Wojnara se zejména Škoda a Hyundai v minulém roce dostaly na hranici svých stávajících výrobních kapacit.

Export českých výrobců aut se loni zvýšil o 8,6 procenta na 1,6 milionu vozidel. Domácí prodej stoupl o čtyři procenta na 104 163 vozů.

„Nikdo nepočítá s tím, že tempa růstu mohou být i nadále tak vysoká, ne-li dvouciferná. Těch osm procent bude těžké překonat,“ uvedl Wojnar. Zvýšení by se podle něj letos mohlo pohybovat kolem pěti procent. Vedle kapacitních omezení bude záležet i na vývoji na jednotlivých trzích.

Podle hlavního ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka právě díky úspěchům automobilového segmentu zaznamenal v loňském roce český průmysl růst o zhruba čtyři procenta. V dalších průmyslových sektorech situace tak růžová nebyla. „Letošní rok bude znamenat další posunutí historického maxima. Růst automobilového průmyslu totiž bude letos pokračovat, i když tempo růstu bude zhruba poloviční. Zatímco vloni rostl automobilový sektor zhruba dvakrát rychleji než sektor jako celek, letošní rok již díky patrnému nasycení poptávky bude ve znamení sbližování temp růstu automobilové produkce a celkové průmyslové výroby. Její růst pro rok 2017 očekáváme ve výši 4,2 procenta,“ dodal.

Výroba nákladních aut reprezentovaná kopřivnickou Tatrou se zvýšila o 56 procent na 1326 vozidel. Produkce autobusů klesla o tři procenta na 4388 vozidel. Nejvíce vyrobila společnost Iveco Bus s produkcí 3885 vozů, druhý SOR měl produkci 454 autobusů a KH Motor Centrum 49 vozů. Výroba motocyklů v týnecké Jawa Moto se v loňském roce snížila o 29 procent na 1228 strojů.

Produkce přípojných vozidel se zvýšila o pět procent na 24 690 přívěsů a návěsů všech kategorií.

bitcoin_skoleni

Podle hlavního ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka právě díky úspěchům automobilového segmentu zaznamenal v loňském roce český průmysl růst o zhruba čtyři procenta. V dalších průmyslových sektorech situace tak růžová nebyla. „Letošní rok bude znamenat další posunutí historického maxima. Růst automobilového průmyslu totiž bude letos pokračovat, i když tempo růstu bude zhruba poloviční. Zatímco vloni rostl automobilový sektor zhruba dvakrát rychleji než sektor jako celek, letošní rok již díky patrnému nasycení poptávky bude ve znamení sbližování temp růstu automobilové produkce a celkové průmyslové výroby. Její růst pro rok 2017 očekáváme ve výši 4,2 procenta,“ dodal.

Naopak Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC odhaduje, že letos výroba nového rekordu nedosáhne. „Poptávka po nových vozech roste po celé Evropě, i registrace v Česku byly loni rekordní. České automobilky navíc těží ze svého dobrého produktového mixu, převážně aut střední a nižší třídy, o které je mezi zákazníky zájem. Letos již další rekord neočekáváme, neboť některým modelům končí produkční cyklus, v jehož závěru bývá zpravidla nižší poptávka,“ podotkl.

Více ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz

Čtěte dále:

Škoda prodala potřetí za sebou přes milion vozů. Loni vytvořila nový rekord

Velkolepé plány: Škoda chce vstoupit na 18 nových trhů

Smutný fakt: Česko stále zůstává montovnou Evropy

Ilustrační foto (Zdroj: Mladá fronta, archiv)

  • Našli jste v článku chybu?