Menu Zavřít

Autoprůmysl se zlobí: zácpy jsou horší než diesely

2. 3. 2017
Autor: E15

V Německu se vyostřila debata o škodlivosti osobních aut s dieselovými motory.

Zákaz vjezdu aut se vznětovými motory do Stuttgartu, který má od příštího roku platit ve smogových dnech, rozproudil v Německu vášnivé diskuze.

„Spalovací motor jsme neodepsali,“ řekl prezident německého svazu autoprůmyslu Matthias Wissmann. Pokud jde přímo o dieselové motory, Wissmann si bez nich neumí představit splnění závazku EU v oblasti klimatické politiky. Průměrné emise vozů prodaných v zemích EU nesmí od roku 2021 překročit limit 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr. Nyní to je okolo 127 gramů na kilometr.

Wissmann zdůraznil, že nové dieselové motory v posledních letech technicky pokročily, zejména ty, které plní normu Euro 6, jež je platná od září 2014. Navíc vypouští o 15 až 20 procent méně emisí oxidu uhličitého (ten se přitom neměří) než benzínové motory.

Dalším hojně diskutovaným tématem je produkce jemných prachových částic. O těch je řeč v souvislosti se zákazem vjezdu do měst. Wissmann ale tvrdí, že osobní doprava je zodpovědná jen za 4 procenta těchto částic prachu ve vzduchu v městských aglomeracích.


Jaká je budoucnost dieselového motoru? Čtěte:

Diesel slaví 125. narozeniny. I když je úspornější, má na kahánku

Ilustrační foto výfuku


Daleko účinnější by podle něj bylo zapracovat na plynulosti dopravy ve městech. Méně stání v zácpách bude samozřejmě znamenat méně emisí. Také nové technologie při parkování by měly umožnit to, že řidiči nebudou po městě dlouho hledat místo, kde zaparkují.

Volný vjezd do hlavního města Bádenska-Württemberska Stuttgartu, které jako první v Německu zakázalo vjezd vozům s dieselovým motorem, bude umožněn jen těm automobilům, které splňují normu Euro 6. Těch je ale v celém Německu jen 13 procent.

Toto omezení by mohlo čekat i bavorskou metropoli Mnichov, protože místní soud rozhodl, že do konce roku má radnice představit plán, jak emise ve městě sníží.

Jürgen Resch z německého ekologického spolku Deutsche Umwelthilfe chce zakázat autům s naftovými motory při vyhlášených dnech smogového alarmu vjezd do měst úplně, a to i těm, které splňují limit Euro 6. Výjimku by mohli získat jen řemeslníci a sanitky.


Jsou elektromobily ekologické? Více čtěte:

Elektromobily produkci CO2 nesníží, dokud se bude elektřina vyrábět hlavně z uhlí

 Ilustrační foto


V debatě se zapomíná na benzínové motory. I ty budou potřebovat filtr pro prachové částice, aby splnily limit Euro 6c, který začne platit od srpna 2017, poznamenal týdeník Die Zeit.

Samotní zákazníci v Německu na dieselové motory ani po skandálu Volkswagenu s podvodným softwarem při měření emisí nezanevřeli. Loni bylo v největší evropské ekonomice registrováno 1,54 milionu nových aut s naftovým motorem. Meziročně to je asi o tisíc vozů více než v roce 2015, kdy se skandál provalil. O rok dříve to bylo 1,4 milionu vozů, připomenul Frankfurter Allgemeine Zeitung.

bitcoin_skoleni

V Německu je registrováno 45,8 milionu aut. Téměř dvě třetiny jezdí na benzín (65,5 procenta), necelá třetina na kritizovanou naftu. Jen 1,6 procenta aut na alternativní pohon jako je plyn nebo elektřina.

Dále čtěte:

Zákaz vjezdu dieselům? Německá města jsou pro


  • Našli jste v článku chybu?