Evropská unie chce dále podporovat klimatickou dohodu z Paříže energetickými úsporami a zároveň více podporovat elektromobilitu. Jedním z opatření má být to, že nové nebytové budovy po roce 2025, jež mají alespoň deset parkovacích míst, budou muset mít i dobíjecí stanici pro elektrovozy.
Ani po prohlášení Donalda Trumpa, že Spojené státy odstupují od klimatických dohod z Paříže, představitelé Evropské unie nepolevují ve snaze naplnit cíle snižování emisí CO2. Jedním z kroků mají být i masivní energetické úspory. Spotřeba energie má do roku 2030 klesnout o 30 procent a současně mají členské státy podporovat rozšíření používání elektromobilů.
Jedním z opatření, jež má donutit Evropany jezdit s auty s elektrickou zásuvkou, je to, že všechny větší budovy, jež mají alespoň deset parkovacích míst, budou muset být vybavené dobíjecí stanicí. Zprávu přinesl německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Jednali o tom ministři energetiky členských států.
Čína na ochraně klimatu vydělá. Čtěte více:
Čína se stane supervelmocí. Díky Trumpovi
Opatření má platit pro všechny nové nebo kompletně rekonstruované nebytové budovy s deseti parkovacími místy a více. Zejména se to týká kancelářských budov. Přitom každé třetí místo má mít k dispozici dobíjecí kabel. Malé firmy mohou požádat o výjimku.
Náklady pro výstavbu dobíjecích stanic jsou podle úředníků EU zvládnutelné, činí jen jedno až dvě procenta celkových nákladů na výstavbu nebo rekonstrukci domů. Poslední slovo bude mít Evropský parlament, který zatím s tímto opatřením nesouhlasí, připustil německý deník.
Státní tajemník německého ministerstva průmyslu Rainer Baake taková opatření přivítal, zejména požadavek na úsporu elektřiny. „Přestavba našich energetických systémů se stále větším podílem elektřiny pocházející z větru a fotovoltaiky může uspět jen tehdy, pokud se zaměříme na potenciál energetické účinnosti v celém hospodářství.“
Přenosová síť krok od kolapsu:
Přenosová síť v Německu byla krok od zhroucení. Problémy trvají
Německo se stále potýká s komplikacemi se svou přenosovou sítí, která musí přenášet množství elektřiny vyrobené ze severu země z obnovitelných zdrojů na jih Německa, kde sídlí mnoho německých průmyslových firem.
Baake dodal, že přísnější požadavky na úsporu energie narážejí na odpor východoevropských států EU a také Velké Británie. Pro bylo jen Německo, Francie, Lucembursko, Irsko, Dánsko a Švédsko. Do roku 2025 se má spotřeba elektřiny ročně snižovat o 1,5 procenta a posléze to má být jen jedno procento.
V České republice je podle stránek elektromobilita.cz, jež podporuje polostátní ČEZ, běžných dobíjecích stanic 45 a rychlodobíjecích 27. Na výstavu nových stanic dostává dotace až 85 procent od evropského fondu Connecting Europe Facility (CEF).
Zelená barva – dobíjecí stanice. Oranžová - rychlodobíjecí stanice.
Cena za běžnou stanici se pohybuje mezi 200 až 300 tisíc korun u rychlodobíjecí to je 1,5 až 2 miliony korun.
Na začátku roku slíbil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) vypsat dotace na novou výstavbu dobíjecích stanic ve výši 900 milionů korun.
Vláda přijala Národní akční plán čisté mobility, jež počítá s tím, že do roku 2025 bude v ČR jezdit 95 tisíc čistých elektromobilů a hybridních aut. Nyní to je asi tisíc aut.
Související články: