Internetový prodejce Amazon úspěšně expanduje v posledních letech do řady oborů od oblečení po technologie. Rozvoz potravin, který firma zahájila v domovském Seattlu v roce 2007, se ovšem ke zdařilým byznys plánům zatím řadit nemůže.
AmazonFresh, jak se program oficiálně nazývá, lze po devíti letech provozu v mnoha ohledech označit za zklamání. Společnost ho nejprve v Seattlu testovala sedm let, než ho v roce 2013 rozšířila i do dalších měst v USA. Zatím tedy pouze do Kalifornie, New Yorku a Philadelphie. Minulý rok zamířil AmazonFresh také do Londýna.
Očekávala se přitom mnohem výraznější expanze. Některé hlasy dokonce AmazonFresh označovaly za zabijáka tradičního prodeje potravin. Přesto dnes má Amazon podíl na prodeji potravin v USA jen 0,8 procent a je na trhu až na dvacáté pozici, daleko za vedoucím Wal-Martem s 17procentním podílem.
Tvrdá konkurence
Příčin neúspěchu, které uvádí server businessinsider.com, je několik. Amazon sliboval nízké ceny potravin, stejně jako tomu je u jeho knih a elektroniky. Ty ovšem dosud nepřišly. Potraviny jsou zbožím podléhajícím rychlé zkáze a vyžadující zvláštní zacházení, což možnost snižovat ceny ztěžuje.
Navíc Amazon čelí mnoha konkurentům, loni se do byznysu vrhl také Google. Mnozí z nich dokážou rozvážet potraviny ve velkých městech levněji. V roce 2014 AmazonFresh zavedl placené roční členství za 299 dolarů (přes 7 tisíc korun) umožňující bezplatné doručení u objednávek nad 50 dolarů. Nabízí k tomu sice tříměsíční zkušební dobu zdarma a přístup k dalším službám, ale zákazníky vysoká cena spíše odrazuje.
Například kalifornský Instacart si ročně účtuje 149 dolarů za rozvoz zdarma u objednávek přesahujících 35 dolarů. Google Express stojí ročně 95 dolarů, ale ke každé objednávce si fakturuje tři dolary namísto pěti.
Wal-Mart jde jinou cestou
Překážkou pro Amazon je také geografie. Rozvoz potravin dává větší smysl hlavně v hustě osídlených oblastech, které však již Amazon z velké části obsadil. Rozšíření do méně zalidněných lokalit bude náročnější.
Jednička trhu Wal-Mart rozjíždí odlišný podnikatelský plán než Amazon. Otevírá kiosky pro vyzvedávání objednaných potravin na parkovištích a tvrdí, že dosáhne do vzdálenosti pěti mil od domovů 70 procent Američanů. V současnosti jeho výdajové kiosky jsou zhruba na 200 místech v téměř třiceti městech. A stále jich přibývá.
Čtěte dále:
Konkurence pro Netflix. Amazon láká na tvůrce Top Gearu a nižší cenu