Češi letos utratí v internetových obchodech rekordních zhruba 115 miliard korun, meziročně o pětinu víc. Podíl tuzemské e-commerce na celkovém maloobchodu dosáhne téměř 11 procent. Očekává to Asociace pro elektronickou komerci.
„Růst očekáváme mezi 18 a 22 procenty,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Podle nedávné studie společnosti Acomware si tři čtvrtiny českých e-shopů kladou letos za cíl zvýšit obrat, 44 procent nárůst podílu na trhu a 38 procent zvýšit známost značky.
„V letošním roce se bude stále silněji projevovat trend, který nakousl loňský rok - poroste prodej potravin on-line, ruku v ruce s tím, jak se nabídka prodejců bude rozšiřovat do dalších měst České republiky,“ dodal ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.
Češi nakupují na internetu nejvíce oblečení, kosmetiku a počítače. Oblečení či obuv si alespoň jednou ročně objedná v e-shopu 49 procent zákazníků. Kosmetický přípravek či parfém si kupuje 39 procent lidí, počítače a notebooky 35 procent.
Počet internetových obchodů v Česku loni klesl o 600 na 36 200. E-shopů mírně ubývá třetí rok v řadě. V roce 2014 jich bylo nejvíc – 37 200. Sortiment tuzemských e-shopů se loni rozšířil o pětinu. Největší tuzemský internetový prodejce Alza.cz loni zvýšil tržby o 22 procent na rekordních 17,4 miliardy korun.
Víc než třetina (35 procent) lidí stále využívá k placení nákupů na internetu dobírku, 28 procent platí při převzetí zboží v kamenné pobočce e-shopu. Dalších 17 procent platí kartou on-line a devět procent využívá bankovní převod.
Braverman letos také očekává další zvyšování kvality služeb dopravců. „Poslední vánoční sezóna ukázala, že při takovém objemu zásilek, které Češi on-line objednávají, mají dopravci ještě mezery. Tlak zákazníků na straně jedné a e-shopů na straně druhé povede k inovacím a změnám také na tomto trhu,“ dodal ředitel.
Přečtěte si také: