Růst podílu potravin a drogerie, které Češi kupují ve slevách, se loni po letech předchozího růstu zastavil. Lidé koupili v akcích 46,7 procenta tohoto sortimentu, o 0,2 procentního bodu méně než předloni. I tak je tento podíl nejvyšší v Evropě.
Vyplývá to z údajů společnosti GfK zveřejněných na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu. Řadu měsíců klesá i výše slev potravin, průměrná sleva se snížila od roku 2015 o 0,9 procenta na 27,3 procenta.
Klesá i význam reklamních letáků. Podíl lidí, kteří kupují podle letáků, klesl od roku 2013 ze 40 na 33 procent. Ve věkové skupině 61 až 69 let loni nakupovala podle slev v letáku polovina lidí. Ve věku 30 až 45 let to bylo 30 procent zákazníků.
Podíl rychloobrátkového zboží, které Češi nakoupí ve slevách, dosáhl loni v Česku 52 procent a byl stále jeden z nejvyšších v Evropě. V Německu je to 16 procent, v Rakousku 30 a v Polsku 23 procent. Podíl deseti největších obchodních řetězců v České republice na výdajích domácností loni dosáhl 76 procent. Je to zhruba stejně jako v Rakousku, Německu či Maďarsku. Češi loni absolvovali průměrně 340 nákupů za rok, meziročně o dva méně. Průměrný výdaj na jeden nákup mírně stoupl na 228 korun.
Podíl nákupů privátních značek řetězců ve výdajích domácností stoupl v Česku na 21 procent, přesto je stále výrazně nižší než v západní Evropě. V Německu je to 36 procent, v Rakousku o další čtyři procenta méně. Privátní značky se na prodejích na Slovensku a v Maďarsku podílí 27 procenty. Podle GfK tento podíl závisí na rozvinutosti moderního maloobchodu v zemi.
Češi jsou slevoví feťáci. Přečtěte si komentář Petra Holce:
České domácnosti utratí největší část svých výdajů v hypermarketech - až jednu třetinu. Podíl diskontů se od roku 2012 zvýšil z 15,8 na 19 procent. Ztrácí naopak malé obchody. Za poslední čtyři roky jejich podíl na výdajích českých rodin klesl o tři procentní body na 17,7 procenta.
Mezi nejznámější obchody s potravinami v Česku patří hypermarkety Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket, supermarkety Albert, Billa a Tesco supermarket, diskonty Lidl a Penny Market a družstevní prodejny COOP. Kvůli konkurenci velkých řetězců v Česku ubývají malé obchody, podle údajů společnosti Nielsen ubyly od roku 2005 do loňska zhruba tři tisíce malých prodejen „tradičního“ obchodu.
Přečtěte si také: