Obrat českých internetových obchodů letos přesáhne 96 miliard korun, meziročně tak bude o 19 procent vyšší. Nejrychleji roste on-line prodej oblečení, jídla, vybavení domu a zahrady či kosmetiky. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Počet internetových obchodů v ČR druhý rok klesá, aktivních je jich 36 200.
Celková útrata v e-shopech letos vzroste meziročně o 15 miliard korun. Útraty táhne hlavně předvánoční období. Stále nejsilnějším segmentem je elektronika, meziročně ale zájem o tuto kategorii vzrostl jen mírně. „Celý tento rok se naopak nese v duchu rostoucího zájmu o on-line nakupování potravin nebo oblečení,“ uvedl ředitel portálu Tomáš Braverman.
Českých e-shopů bylo před dvěma lety více než 37 tisíc, letos jich je 36 200. „Konsolidace trhu je nastartovaná, i když e-shopů ubývá pomalými krůčky,“ dodal Braverman. Češi se podle něj naučili kromě velkých nákupních galerií k nákupu využívat úzce specializované e-shopy. Ty vždy využívá už 15 procent zákazníků, nejčastěji pro nákup erotických pomůcek nebo knih, filmů a her.
Podíl návštěv e-shopů z mobilních zařízení dosáhl 36 procent. Neoblíbenější kategorií je stejně jako u nákupů přes počítač elektronika - mobily nebo notebooky. Přes tablety a mobily lidé nakupují i bílé elektro jako pračky, myčky nebo lednice. „U tohoto sortimentu lidé na mobilech porovnávají parametry, čtou recenze a srovnávají,“ uvedl šéf Heureky.
Obrat tuzemských internetových obchodů (v miliardách korun) | |
---|---|
Rok | Obrat trhu |
2011 | 44 |
2012 | 51 |
2013 | 58 |
2014 | 67 |
2015 | 81 |
2016 | 96 (odhad) |
Čtěte také:
Česko je rájem e-shopů. Loni se v nich protočilo 80 miliard
Rockaway sloučila obchody do Mall Group, cílí i na zahraničí