České dráhy nakoupily od rakouských drah ÖBB 47 starších vagonů, které plánují nasazovat na dálkové a mezistátní vlaky. Jde o moderní klimatizovaná vozidla schopná jet rychlostí do 200 kilometrů za hodinu. Dráhy za ně zaplatily 17,2 milionu eur, tedy zhruba 464 milionů korun.
Vozy pořízené od rakouských drah představují spolu s nákupem nových elektrických souprav Railjet nejvýznamnější příspěvek k modernizaci dálkové dopravy. Celkem jich České dráhy (ČD) nakoupily více než 150.
„Nově pořízené vozy doplní náš stávající park moderních osobních vozů pro vlaky vyšší kvality, u kterých zaznamenáváme rostoucí zájem cestujících,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu. Vozidla budou nasazena na rychlíkové i expresní spoje na páteřních linkách, kde budou moci jezdit 160kilometrovou rychlostí.
Dvěstěkilometrovou rychlost vagony sice na tuzemské železnici nevyužijí, je už ale běžně požadována v Německu nebo v Rakousku. V blízké budoucnosti lze podobný požadavek očekávat také z Polska, v souvislosti s postupnou přestavbou polské tratě Katovice - Varšava na rychlost 200 kilometrů v hodině, uvedly ČD.
Kromě klimatizace jsou pořízená vozidla vybavená elektrickými zásuvkami pro napájení drobné elektroniky, mají také centrální zavírání dveří a jejich blokování za jízdy. České dráhy během zimy převezmou od rakouských železnic všech 47 vozů, z toho bude 41 vozů 2. třídy s klasickými oddíly se šesti místy k sezení, čtyři vozy 1. třídy a dva vozy restaurační.
Čtěte také: