Přední výrobci automobilových součástek Delphi a Mobileye spojí síly při vývoji systému autonomního řízení aut. Od roku 2019 jej chtějí dát k dispozici menším automobilkám, které na vlastní vývoj nemají prostředky.
Většina velkých automobilek pracuje na vývoji vlastních autonomních vozidel a oznamuje přesné termíny pro jejich zapojení na trh. Delphi a Mobileye se tak budou orientovat hlavně na menší společnosti. Jejich systém autonomního řízení by měl být použitelný pro širokou škálu typů vozidel, od malých aut po sportovní vozy a pickupy.
Obě společnosti se na projektech autonomních vozidel podílejí už delší dobu, když automobilkám dodávají senzory a software. V této oblasti ale velké společnosti sázejí převážně na vlastní experty a vývoj si řídí samy. Delphi a Mobileye se tak musí vydat jiným směrem a oslovit automobilky, které jsou zvyklé na outsourcing.
Autonomní systém řízení by společnosti měly mít připraveny do roku 2019, jeho implementace však potrvá další dva až tři roky. Například Ford chce přitom uvést první modely na trh už v roce 2021. Představitelé Delphi a Mobileye však věří, že se na jejich projekt vyplatí počkat.
Vývoj akcií Delphi (vlevo) a Mobileye za poslední rok
„Pokud nechceme přecpat město robotickými systémy, které se při rušné dopravě zaseknou, musíme tyto systémy vybavit inteligencí,“ zdůrazňuje předseda Mobileye Amnon Shashua, který doufá, že se firmám podaří překonat veškeré překážky a přijít s takovým systémem, který bude věrně napodobovat běžné chování řidiče i ve složitých situacích na silnici.
Britský výrobce automobilových součástek Delphi je bývalou odnoží General Motors, Mobileye má sídlo i izraelském Jeruzalémě. Obě společnosti zažily během loňského roku propad na akciové burze, Delphi o šest procent, Mobileye o jedenáct. Společným projektem se chtějí vrátit k růstu.
Pro Delphi se nejedná o první aktivitu na poli autonomního řízení. Už na začátku srpna oznámila, že v příštím roce chystá spuštění projektu autonomního taxi v Singapuru. V první etapě ještě bude v autě i řidič, připravený v kritické chvíli zasáhnout, od roku 2019 ale budou vozy plně samostatné.
Dále čtěte:
Volvo a Uber budou společně vyvíjet samořídící automobily
Létající taxi do deseti let. Airbus spustil projekt Vahana