General Motors zvažuje návrat na ruský trh v segmentu cenově dostupnějších automobilů. Dodávat by je měl pod novou značkou přes svou pobočku v Uzbekistánu.
Ruský trh je pro automobilky atraktivní. Zatímco v západní Evropě prodeje nových vozů víceméně táhne tendence zákazníků svůj vozový park pravidelně obměňovat, v Rusku je podíl osobních automobilů na počet obyvatel stále relativně nízký, a trh tak skýtá růstový potenciál zejména pro vozy, které patří k těm levnějším.
Pro Opel, cenově dostupnější značku spadající pod americký koncern General Motors (GM), bylo Rusko podle webu Autonews kdysi jediným růstovým trhem na světě. V roce 2008 tu celkové prodeje GM dosáhly 99 tisíc vozů. O rok později ale automobilku zasáhla krize a úspěch, který na místním trhu s cenově dostupnými vozy slavila, se již nikdy nepodařilo plně obnovit. V roce 2014 se již prodeje smrskly o 20 procent na 65 tisíc.
Přečtěte si, jak hledají Rusové cestu z krize:
Vyšší daně a státní vodka. Rusko hledá řešení propadu životní úrovně
O rok později pak General Motors prodělaly restrukturalizaci, přidaly se sankce kvůli politické krizi na Ukrajině a levnější modely z Ruska nakonec automobilka stáhla docela. Spolu s tím zavřela i svou jedinou fabriku v zemi.
Pohyb cen akcií GM mezi červencem 2016 a lednem 2017:
Zdroj: Ieconomics
Podle spekulací ruských médií nyní ale General Motors zvažují v segmentu levnějších automobilů návrat na ruský trh. Aby se ale přání vzhledem k uvaleným protiruským sankcím mohlo stát realitou, musí GM vozy na trh dodávat pod jinou značkou. Do země je chce dodávat přes svou filiálku v Uzbekistánu.
Většina (75 procent) uzbecké divize GM patří státu. Zbytek je v rukou americké společnosti. Podle webu Life.ru automobilka již nyní jedná o možné spolupráci s ruským výrobcem Derway. Ten existuje od roku 2003 a specializuje se na kompletaci levných automobilů z Číny. GM má v plánu prodej vozů Chevrolet Cobalt, které by se do Ruska měly dostat pod názvem Ravon V4. Chevrolet Spark by se měl prodávat jako Ravon R2, Chevrolet Aveo jako Ravon R3. Modely Nexia a Lacetti by se měly přejmenovat na Ravon Gentra.
General Motors je třetí největší výrobce automobilů na světě. První místo v produkci drží Volkswagen a v závěsu za ním je Toyota. V současnosti GM v Rusku „oficiálně“ prodává pouze dražší vozidla typu Cadillac či velká SUV určená pro movitější klientelu. S informací o tom, že GM zvažuje návrat na ruský trh, však evropští představitelé firmy přišli již před rokem.
Dále čtěte: