Němci chystají zákazy dieselový vozů do center měst. Netýkal by se jen aut, které ještě ani nejsou v prodeji. Poptávka po naftových motorech prudce klesá.
Fahrverbot – zákaz vjezdu, rezonuje v současnosti mezi řidiči v německy mluvících zemích. Od Cách po Vídeň, od Kielu po Mnichov zazněly v posledních týdnech z radnic hlasy volající po zákazu vjezdu starších „špinavých“ vozů s dieselovým motorem do center měst.
Řada řidičů tak má obavy, že se v brzké době ani relativně novými vozy nedostanou za prací či na nákup. A omezení by samozřejmě dopadlo i na české návštěvníky německých metropolí. Zelení už dokonce přispěchali s požadavkem po pevně stanoveném termínu „odklonu“ od dieselových spalovacích motorů. Po odklonu od jádra a odklonu od uhlí, který ještě není stanoven, ale volání po něm je stále hlasitější, by šlo o třetí německý odklon.
K „protidieselové“ atmosféře přispěly především dvě skutečnosti. Jednak je to aféra DieselGate, když se provalilo, že v dieselových autech automobilky Volkswagen je zabudovaný software schopný rozpoznat probíhající test emisí a snížit tak jejich produkci. Vozy se tvářily ekologičtěji, než ve skutečnosti byly. A zadruhé, množství zplodin vypouštěných v Německu do ovzduší i přes masivní podporu a rozvoj obnovitelných zdrojů neklesá a v některých letech dokonce rostlo. Energetika se sice stala výrazně čistší, úbytek však vyrovnala právě špinavější doprava.
Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu
Už se zdálo se, že napětí zklidnilo jednání špiček automobilového průmyslu s politiky počátkem srpna. Dohoda zněla, že automobily dovybaví 5,3 milionům vozů třídy Euro 6 a Euro 5 softwarem, který skutečně sníží produkci emisí. Majitelé starší vozů by měli získat prémii, pokud se ho rozhodnou vyměnit za auto novější a ekologičtější typ. Vše na účet automobilek. Opatření měla podle výrobců omezit produkci oxidu dusíku o 25 až 30 procent.
Výsledná dohoda však schytala kritiku, že jde až příliš na ruku automobilovému průmyslu. A nyní od ní pomalu dávají ruce pryč i politici. Ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová ve středu představila studii Úřadu pro životní prostředí, podle které dohodnuté opatření nepovedou k úspoře 30, ale pouze šesti procent CO2. Hendricksová proto požaduje, aby automobilky zajistily nejen update softwaru, ale upravily i motory. „A i náklady na to musí samozřejmě nést výrobci vozů,“ dodala Hendricksová.
Pro řidiče obávající se, že by na ně mohl dopadnout zákaz vjezdu do měst, pak přišla s překvapivým doporučením. Pouze u motorů třídy Euro 6d si mohou být jistí, že na ně omezení nedopadne. Jak však upozornil deník Die Welt, tato třída zatím vůbec není v prodeji. První vozy tohoto typu přijdou na trh až na podzim.
Jak reagují české firmy na německé snahy omezit spalovací motory?
Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu
„Zákazy vjezdu pro auta s dieselovými motory do německých velkoměst jsou prakticky nevyhnutelné. Prodeje dieselů budou v následujících měsících pokračovat v dalším strmém propadu,“ reagoval na prohlášení ministryně Ferdinand Dudenhöffer, šéf Centra automobilového výzkumu.
Na prodejích je aktuální atmosféra už znát. Podle údajů Spolkového automobilového úřadu se červenci registrace nových dieselových vozů propadly meziročně o 13 procent, ačkoliv celkově registrace narostly o tři procenta. Auta na alternativní pohon tvoří v celkovém množství sice minimum, meziročně však registrace vzrostly o 103 procenta. Trend je tedy jasný a německému automobilovému průmyslu tak hrozí, že dieselová auta stáhnou do značných problémů. A spolu s nimi i jeho české subdodavatele.
Dále čtěte: