Změny domluvené na takzvaném dieselovém summitu nepovedou podle německého ministerstva životního prostředí k dostatečnému zlepšení kvality ovzduší. Zákazy jízdy dieselových vozů v některých německých městech tak ani nadále nejsou vyloučené. Na tiskové konferenci v Berlíně to dnes řekla šéfka resortu Barbara Hendricksová (SPD). Sdružení automobilového průmyslu (VDA) považuje zatím dohodu ze summitu za dostatečnou.
„Je tu určitý efekt, to se nedá popřít, ale nestačí to,“ uvedla Hendricksová k přínosu dohody ze začátku srpna. Německé automobilky se tehdy zavázaly, že upraví software u 2,8 milionu dieselových aut tak, aby v průměru až o 30 procent snížily jejich emise oxidů dusíku. Dalších 2,5 milionu vozů musí už na základě dřívějších rozhodnutí upravit koncern Volkswagen. Dohoda počítá i s příspěvky automobilového průmyslu do fondu vlády na udržitelnou mobilitu ve městech nebo s pobídkami pro nákup nových aut.
Soubor opatření podle prognózy Spolkového úřadu pro životní prostředí povede k částečnému zlepšení kvality ovzduší. „Celkem se dostaneme až na šestiprocentní snížení emisí (oxidů dusíku),“ uvedla dnes Hendricksová, která zpracování prognózy zadala. „To znamená, že ve zhruba dvaceti městech, kde emisní zátěž leží jen těsně nad hraničními hodnotami, bude nově možné limity dodržovat. Ale pro asi sedmdesát měst to nestačí. A to je příliš málo,“ zdůraznila.
Ministryně životního prostředí je přesvědčena, že ze strany německých automobilek musejí neodkladně následovat další kroky. Není podle ní přijatelné, aby se automobilový průmysl odmítal zabývat myšlenkou technického dovybavení aut, které by vedlo k výraznějšímu snížení emisí.
Kdo vydělá na tažení proti dieselu?
Zákaz jako příležitost. Tažení proti dieselům dává šanci dravým inovacím
Automobilky to tak ale nevidí. „Jen tři týdny po summitu neexistuje žádný důvod pro dodatečné úpravy,“ uvedlo sdružení VDA. Vznesené požadavky souvisejí podle něj spíše s nynější volební kampaní, než se skutečně věcnými argumenty.
Pokud se emise v nejhůře postižených městech nepodaří dostatečně omezit, hrozí už od příštího roku zákazy jízdy starších dieselových vozů. Těm se chtějí jak německá vláda, tak výrobci automobilů vyhnout. „Udělám všechno pro to, abych zákazům jízdy zabránila. Výrobci to mají pořád ve svých rukou, mohou konečně přispět k čistému vzduchu ve městech a tím zabránit, aby byla omezena mobilita jejich zákazníků,“ uvedla Hendricksová.
Automobilky, které jsou považovány za páteř německého průmyslu, čelí v poslední době několika problémům. Řešit musí mimo jiné to, že drtivá většina jejich dieselových aut, včetně těch nových, produkuje ve skutečném provozu výrazně více emisí oxidů dusíku než při laboratorních testech - v některých případech i zhruba dvacetkrát tolik. Nyní musí auta emisní normy splňovat pouze v laboratoři. Emisními testy ve skutečném provozu budou nové modely vozů procházet až od září.
Přečtěte si více o rozruchu kolem vznětových motorů:
Důvěra investorů v německou ekonomiku se nečekaně propadla. Na vině je i Dieselgate
Zakázat auta na benzin a naftu bude mnohem složitější, než se na první pohled zdá
Kritice pro znečišťování nezůstávají ušetřeny ani elektromobily: