Menu Zavřít

Energetici hlásají elektromobilitu, sami ale „tankují super“

22. 3. 2017
Autor: CC BY 2.0: NCDOTcommunications via Flickr

Oficiálně německé energetické koncerny podporují elektromobilitu. Samotné firmy ale mají ve svých vozových parcích jen minimum aut na elektrický pohon. Jako důvody udávají obecná negativa elektroaut - nedostatečný dojezd a malý zavazadlový prostor.

Firmy, které chtějí vybudovat po Německu tisíce dobíjecích stanic pro automobily na elektrický pohon, jich mají ve svých vozových parcích naprosté minimum. Uvedla to agentura DPA.

Firma E.ON disponuje třemi tisíci aut, z toho asi dvěma stovkami elektromobilů, což je necelých sedm procent z celkového počtu. Její odnož Uniper, která si ponechala ve svém portfoliu fosilní paliva, má čistých elektromobilů osmnáct, přičemž v Evropě používá 1600 služebních vozů. Podíl elektroaut tak odpovídá asi procentu.

Zástupci firmy EnBW tvrdí, že elektromobily zatím nenabízejí to, co firma po služebním voze požaduje. Tím je prostornost alespoň pro čtyři pasažéry, velký kufr a dojezd minimálně 400 kilometrů. A to elektromobily zatím v naprosté většině (vyjma vozů Tesla) neumí, jedná se spíše o menší vozy do města.

„Stále čekáme na to správné auto, ale věříme tomu, že přijde,“ sdělil mluvčí EnBW.


Jak probíhá souboj o baterie a elektromobily? Čtěte:

Válka o baterie v plném proudu. Čína chce vytlačit Muskovu Teslu Tesla Gigafactory Nevada


Firma Innogy, která je dceřinou firmou RWE pro obnovitelné energie, postavila po Německu 4000 dobíjecích stanic a v tomto ohledu je lídrem na trhu. Sama uvádí, že podíl elektromobilů v jejím vozovém parku je „relativně nízký“. Konkrétní čísla mluvčí neuvedl. Přitom i Innogy věří na masivní rozšíření elektrických automobilů. „Průlom v elektromobilitě přijde,“ uvedl generální ředitel firmy Peter Terium.

Firma má podle WirtschaftsWoche během dubna vybavit zhruba tisícovku dobíjecích stanic novou technologii blockchain, což má zvýšit bezpečnost zákaznických dat.

Co znamená blockchain
Blockchain je v informatice speciální druh distribuované decentralizované databáze uchovávající neustále se rozšiřující počet záznamů, které jsou chráněny proti neoprávněnému zásahu jak z vnější strany, tak i ze strany samotných uzlů peer-to-peer sítě. Nejčastější aplikací technologie blockchainu je použití jako účetní kniha kryptoměn (např. bitcoinu), jež uchovává transakce provedené uživateli. Kombinace s kryptografií umožňuje zajistit atomicitu operací a zamezit neoprávněným transakcím.
Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Blockchain

Nejen německé koncerny mají velké plány na poli elektromobility. Švédský koncern Vattenfall, jenž je stoprocentně vlastněn státem, vyhlásil závazek, že do pěti let bude mít své služební vozy ve Švédsku, Německu a Nizozemsku na elektrický pohon.

S firmou Volvo v minulých letech Vattenfall spolupracoval na vývoji prvního hybridního vozu s dieselovým motorem.

Volvo V60, první hybrid s dieselem

Každopádně plný přechod na elektromobily bude pozvolný, potvrdil mluvčí E.ON. „Zatím na trhu nejsou vhodné modely (pro služební vozy), což ztěžuje plánování na úplný přechod k elektromobilitě,“ řekl.

Elektromobily jsou používány topmanagementem energetických firem výjimečně. Ředitel Vattenfallu v Německu Tuomo Hatakka nicméně pro soukromé účely využívá BMW i3, připomenula agentura DPA.

MM25_AI

Německá vláda podpořila infrastrukturu pro „e-mobilitu“ částkou 300 milionů eur (8,1 miliardy korun). Po celé zemi má vzniknout 15 tisíc nových dobíjecích stanic.

Dále k tématu:

Jak elektromobilizovat Česko? EU na podporu věnuje 900 milionů

Čína plánuje nesplnitelné kvóty: 8 procent elektromobilů


  • Našli jste v článku chybu?