Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v březnu zvýšil meziročně o šest procent na zhruba 1,7 milionu vozidel. Odbyt se tak přiblížil hodnotám z března 2007, tedy krátce předtím, než automobilový průmysl zasáhla finanční krize, uvedlo dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Celkový prodej nových osobních automobilů v EU roste bez přerušení již 31 měsíců. Letošní březen měl kvůli velikonočním svátkům méně pracovních dní než loni, kdy Velikonoce připadly na duben.
Prodej ale i tak stoupl skoro ve všech zemích osmadvacítky. Z velkých trhů zaznamenala největší nárůst Itálie, následovaná Francií. V Německu, které má největší automobilový trh v Evropě, se ale odbyt nepatrně snížil.
Přečtěte si: Prodeje Volkswagenu navzdory vyššímu odbytu v Číně klesly
Počet nově registrovaných osobních aut se zvýšil i za celé první čtvrtletí. V celé EU jich bylo od ledna do března zaregistrováno 3,819 milionu, o 8,2 procenta více než před rokem.
Pomáhá levná ropa a úvěry
Poptávku po automobilech v Evropě pomáhá zvyšovat levná ropa a levné úvěry, uvedla poradenská společnost PwC. Slevy a další způsoby podpory prodeje zůstávají na „nejvyšších úrovních za posledních pět let“, upozornil analytik bankovní skupiny JPMorgan Jose Asumendi.
Německý automobilový koncern Volkswagen, který se potýká s následky emisního skandálu, zvýšil v zemích EU prodej v březnu i za celé čtvrtletí, a to o 2,6 procenta, respektive o 3,7 procenta. Odbyt aut její hlavní značky ale v březnu meziročně klesl o 1,6 procenta. Za první tři měsíce roku se snížil o 0,5 procenta.
Konkurentům Volkswagenu na unijním trhu, jako jsou značky Peugeot, Ford a Opel/Vauxhall z koncernu General Motors, odbyt v březnu rostl.
Česko je na špici
O osm procent na 65 037 osobních aut zvýšila odbyt také mladoboleslavská Škoda Auto z koncernu Volkswagen. Prodej za celé čtvrtletí jí stoupl o 9,5 procenta na 157 875 osobních aut. Podíl Škody na unijním automobilovém trhu činil stejně jako před rokem 4,1 procenta.
Česká republika patří v rámci EU nadále mezi nejrychleji rostoucí velké trhy z pohledu registrací. Evropské registrace zajímají zejména české výrobce automobilů. Dobrou zprávou pro ně je 4,5% růst Německa, které je jedním z jejich hlavních odbytišť.
Vzhledem k březnové stagnaci tohoto trhu však budeme pozorně sledovat jeho další vývoj. Ostatní významné trhy si však stále drží příznivá tempa růstu,“ komentuje situaci Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.