Finsko dnes uvede do provozu první ledoborec na světě, který pohání zkapalněný zemní plyn (LNG). Podíl plavidel na LNG v této zemi u Baltského moře, která do jisté míry na lodní dopravě závisí, neustále roste, informovala agentura AP.
Ledoborec Polaris, který stál 128 milionů eur (3,5 miliardy korun), patří státem vlastněné firmě Arctia. Ta ho označuje za „nejpřívětivější ledoborec k životnímu prostředí na světě“.
Vybavený je dvěma velkými nádržemi na LNG, které umožní lodi fungovat v drsných mrazivých podmínkách bez doplnění paliva až deset dní. Ledoborec může v případě nutnosti pohánět motorová nafta. 110 metrů dlouhá loď má být schopná prorazit až 1,8 metru tlustý led.
Finsko má v současnosti flotilu osmi ledoborců, které se většinou plaví Botnickým a Finským zálivem v severní části Baltského moře. Polaris se stane nejsilnějším z nich. Hlavní přístav pro Polaris bude ve městě Tornio u švédských hranic, kde se v současnosti staví velký terminál na LNG.
Dalším ledoborcem na LNG má být Christophe de Margerie, pojmenovaný po tragicky zesnulém šéfovi francouzského koncernu Total. Jeho zprovoznění se očekává v lednu, píše server LNGShippingWorld.com, přičemž mu vyroste ještě 14 dalších „bratrů“. Tato flotila je specificky vyráběna k projektu Yamal - těžbě zemního plynu v ruské Arktidě, za kterou stojí společnost Total.