Menu Zavřít

Golfové Masters: vstup jen pro zvané, 80 let tradice i chyba za dvacet milionů

14. 4. 2016
Autor: čtk

Letošní ročník prestižního golfového turnaje Masters směřoval k vítězství Jordana Spiethe. Dlouho jasně vedl, pak však poslal míček dvakrát do vody a měl po nadějích. Kromě možnosti obhájit titul přišel i o 920 tisíc dolarů (asi 21,7 milionů korun). Takový je rozdíl mezi prvenstvím a děleným druhým místem, na kterém skončil.

Konstantou Masters je místo konání, na rozdíl od ostatních tří grandslamů se každý rok koná v americkém městě Augusta. Jinak však turnaj prošel za více než osmdesátiletou historii velkou proměnou. V roce 1934 si první vítěz Horton Smith si jako odměnu odnesl 1 500 dolarů. V dnešní době se tato částka násobí 1200krát. Letošní vítěz Danny Willett inkasoval 1,8 milionu dolarů.

Ovšem ani ostatní golfisté nepřijdou zkrátka. Prize money pro legendární turnaj činí 10 milionů dolarů a peníze dostane i hráč, který skončí na 50. místě, dokonce mnohonásobně více než první vítěz Smith – konkrétně 25,2 tisíc dolarů.

Prestižní vysílací práva

Turnaj hodně vydělává z televizních práv, která už šedesát let vlastní televizní stanice CBS. Nemá z nich přitom žádný profit, podobu přenosů si přísně hlídá Augusta National Golf Club (ANGC), který Masters pořádá. Pro vysílací společnost je to hlavně otázka prestiže.

Tradiční dubnový turnaj mohou sledovat diváci ve více než 200 zemích světa, včetně České republiky. Navštívit jej je však pro obyčejné golfové fanoušky téměř nemožné. Lístky sice nejsou drahé, dostat se k nim však skoro nelze. Jen na tréninková kola je potřeba si podat žádost rok dopředu a i tak o držitelích vstupenek rozhoduje los.

bitcoin_skoleni

Vstup jen pro členy klubu

Na samotný turnaj si pak mohou lístky koupit pouze členové klubu. A dostat se do něj je další problém. Pro vstup nejsou žádná kritéria, která by uchazeč mohl splnit. ANGC přijme pouze někoho, koho si mezi sebe sama pozve.

Za loňský ročník činil čistý zisk ANGC 29 milionů dolarů. Toto číslo by přitom mohlo být mnohem vyšší, kdyby klub využíval například možnost prodeje zboží se slavnou značkou přes internet.

  • Našli jste v článku chybu?