Přesně před deseti lety dosáhl finský koncern Nokia, který se o své „znovuzrození“ nyní pokusí i v Česku, historicky nejvyššího tržního podílu na globálních prodejích smartphonů. Tehdejších 51 procent, tedy každý druhý chytrý mobil prodaný ve světě, působí z dnešního pohledu zcela neuvěřitelně. Jenže pár měsíců poté vypustil Apple do světa svůj první iPhone a tržní podíl hegemona v následujícím roce klesl na 40 procent. Přesto firma stále vládla globálnímu telekomunikačnímu byznysu, když prodala téměř půl miliardy telefonů ročně (chytrých i obyčejných).
Od té doby se telefony značky, která se stala synonymem mobilních telekomunikací v jejich počátku, prodávaly stále hůř. Nokia nezachytila trend přístrojů s dotykovým displejem, tvrdošíjně se bránila moderním operačním systémům a přes ně jednoduše přístupným aplikacím či hrám. Když se pak spojila se softwarovým koncernem Microsoft, který mobilní divizi nakonec i odkoupil, bylo již pozdě. Tržní podíl skomírající značky, později vystupující i s označením Lumia, klesl pod úroveň jednoho procenta.
Statistici dokonce spočítali, že Nokia vytvořila světový rekord jako nejrychleji padající značka telefonů, když během jediného roku klesl její podíl o 62 procent. Průkopník mobilních telekomunikací narazil na své dno.
Finsko-finský byznys
Vloni v květnu však došlo na oznámení zajímavého obchodu – zbrusu nová finská společnost HMD Global odkoupila od Microsoftu jeho mobilní divizi a vedle toho získala od původní Nokie práva využívat tuto zavedenou značku pro mobilní zařízení minimálně do roku 2026. Profesionálům v telekomunikační branži začalo být jasné, že se chystá „něco velkého“. Zároveň společnost FIH Mobile, dcera tchajwanského elektronického koncernu Foxconn, koupila od Microsoftu závody na výrobu telefonů.
Jak se později ukázalo, HMD se rozhodla outsourcovat výrobu přístrojů právě u Foxconnu, který je v oboru protřelým hráčem, podílí se na produkci smartphonů a mobilů pro řadu velkých značek, včetně Huawei, Xiaomi či Apple.
„Nokia ná opravdu silný brand, může být v první lize mobilního průmyslu,“ říká Kamil Vacek
K potvrzení spekulací o reinkarnaci Nokie došlo loni 1. prosince, kdy Arto Nummela, šéf společnosti HMD, který v Nokii v minulosti strávil přes 20 let, představil logo a vše vystihující slogan „Domov telefonů Nokia“. Firma také postupně odkryla informace a vizuály připravovaných přístrojů – klasických tlačítkových telefonů i smartphonů, které poběží na operačním systému Android. Na konci února, v průběhu barcelonského veletrhu Mobile World Congress, pak HMD představila samotné přístroje i s cenami.
Chytré telefony Nokia s označením 6, 5 a 3 se budou prodávat za sumy v rozmezí od 139 do 299 eur; největší pozornost si pak vysloužila renovovaná Nokia 3310, prodejní hit z počátku tisíciletí, s cenovkou 49 eur, tedy asi 1350 korun. Populární hra Had, kterou hrál snad každý z nás, je nedílnou součástí inovované „třicettřidesítky“, zajímavostí je také parametr výdrže baterie – dodavatel slibuje na dnešní poměry neuvěřitelný měsíc v pohotovostním režimu.
Startup s globálními ambicemi
Ačkoli je HMD Global firmou se sotva roční historií, v podstatě tedy startup, mají její šéfové velké ambice. Jen na marketingovou podporu vzkříšené značky mají připraveno půl miliardy dolarů. Podle všeho chystá firma „kobercový nálet“ na potenciální zákazníky, čtyři modely nových telefonů chce ve druhém čtvrtletí letošního roku (spekuluje se o květnu) údajně vypustit na trh ve 120 zemích najednou.
„V kategorii tlačítkových telefonů, především s reinkarnovaným modelem 3310, se může nová Nokia stát světovou jedničkou. V segmentu smartphonů by mohly být trefou do černého nokiácké přístroje jak s nízkou cenou, tak elegantním designem a garancí bleskurychlých aktualizací Androidu, ale v boji proti současným lídrům – Samsungu, Applu či Huawei – bude muset přidat vybavenější modely,“ soudí Luboš Srb, šéfredaktor portálu Mobilizujeme.cz.
S ním souhlasí i Filip Kůžel, šéfredaktor serveru Mobilmania.cz: „Nové Nokie jsou solidně postavené telefony, které výbavou nijak nevyčnívají nad konkurencí, ale mají silný trumf v podobě známého brandu, na který lidé stále slyší. Na pozici nejprodávanější značky se asi Finové již nevrátí, ale museli by něco hodně pokazit, aby neuspěli.“
Česká jistota
Na rozdíl od současných lídrů mobilního trhu nebuduje obnovená Nokia síť poboček v jednotlivých zemích. HMD Global se rozhodl vydat cestou výběru lokálních partnerů na jednotlivých trzích. Ze zjištění týdeníku Euro vyplývá, že v Česku si Finové pro distribuci, marketingovou a prodejní podporu vybrali společnost TCCM.
Ta patří Kamilu Vackovi, zkušenému obchodníkovi, který se v telekomunikačním byznysu pohybuje přes dvacet let. V Česku zastupoval značky HTC, Sagem, před časem úspěšně rozjížděl tuzemskou distribuci současného lídra mobilního trhu, korejského Samsungu. TCCM dnes působí ve dvaceti zemích regionu střední a východní Evropy, kde se stará o značky Honor, CoolPad, CAT či Kodak. Do portfolia brzy přibude Nokia. „Před koncem roku 2016 jsme s HMD Global podepsali kontrakt na zastupování pro český trh, ale také na Slovensku a na Ukrajině,“ řekl Vacek týdeníku Euro.
Nová Nokia 3310 vydrží měsíc a bude stát 1300 korun. Čtěte více
Od reinkarnované Nokie si mobilní matador hodně slibuje. „Trh telefonů se extrémně konsoliduje, letos se pravděpodobně dostane do situace jako segment tabletů před lety, tedy do plné saturace. Moc prostoru pro nové značky nevidím, ale Nokia má opravdu silný brand, který může vedle Samsungu, iPhonu a Huawei být v první lize tohoto byznysu,“ věří Vacek. Podle něj se v nové Nokii vhodně kombinuje tradiční evropský design, technologické patenty, spolehlivost a silná podpora dodavatelů – jak operačního systému (Google), tak i výrobce hardwaru (dceřiná firma Foxconnu).
Lokálně má navíc Nokia stále skvělý zvuk. „Češi jsou pragmatičtí, racionální zákazníci, volí jistotu. Nokia byla ještě v roce 2011 na vrcholu, to není tak dávno. A odezva lidí na představení inovované Nokie tu byla obrovská, věří jí zákazníci i manažeři operátorů,“ vypočítává šéf TCCM základní premisy, na jejichž základě by mohl někdejší finský hegemon v Česku znovu uspět. „V horizontu tří let bych chtěl, aby měla Nokia 20 procent lokálního trhu,“ dodává.
O značce Nokia dále čtěte: