Menu Zavřít

Husákovy děti stárnou. Vydělají na tom optici

8. 7. 2016
Autor: photosteve101, Flickr.com; CC BY 2.0

Husákovy děti dospěly do bačkor. Optici se těší na byznys spojený s jejich stárnutím.

Statistiky zveřejněné Společenstvem českých optiků a optometristů člověk nevidí tak docela růžovými brýlemi. Polovina populace má zrak zralý na nošení čoček nebo brýlí a už za čtyři roky je bude potřebovat šedesát procent Čechů, přičemž toto číslo se bude i nadále zvyšovat. Důvodem je stárnutí populace a přechod silné generace „Husákových dětí“ do věku, kdy se jim kazí zrak. Je to špatná zpráva pro ty, kterých se to týká, ale dobrá pro pětimiliardový tuzemský trh s brýlemi, čočkami a obroučkami.

Dobrá špatná zpráva

„Pro oční optiky je to velká šance a příslib růstu oboru na dalších patnáct až dvacet let,“ říká viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický. Podle odhadů odborníků poroste český trh každý rok přibližně o pět procent. Navíc současní dorůstající zákazníci očních optik jsou ekonomicky mnohem zajímavější, než byli čtyřicátníci třeba před dvaceti lety. Důvod je jednoduchý, stačili si vydělat více peněz.

„Pro oční optiky je to velká šance a příslib růstu oboru na dalších patnáct až dvacet let,“říká viceprezident Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický.

„Nároky těchto lidí jsou velmi vysoké. Žijí aktivně, sportují, používají moderní technologie a to vše vyžaduje vysokou kvalitu vidění,“ říká viceprezident společenstva. Byznysu nahrává i trend takzvaného vizuálního stresu, tedy používání elektroniky, jako jsou počítače či smartphony. Pro trh je to jedna dobrá zpráva vedle druhé.

Makrodata odborníků se přímo odrážejí v byznysu. Společnost Omega Optix z Brandýsa nad Labem, největší tuzemský producent brýlových čoček, zvýšila v roce 2014 výrobu o dvacet procent a pozitivní trend pokračuje také dál. „I na mladší generaci je vidět, že prodáváme dražší úpravy čoček na úkor těch levnějších. Příkladem může být požadavek na filtrování modrého světla z obrazovek,“ říká ředitel společnosti Jindřich Konrád.

To, že firma vidí svůj trh dobře, potvrzují i její investice. Za posledních šest let na ně vydala sedmdesát milionů korun, dalších třicet pak jde aktuálně na stavbu nové haly. Obrat společnosti roste díky stárnoucí a bohatší populaci o desítky milionů každým rokem. Kromě Česka na tom má samozřejmě svůj podíl i Evropa, kam Omega Optix vyváží.

1400 obchodů s oční optikou je přibližně v Česku. Jejich počet v poslední době rostl tempem sto obchodů za rok.

Ale i z českých maloobchodů jsou slyšet dobré zprávy. Po letech stagnace vzrostly maloobchodní tržby podle odhadů SČOO o pět až šest procent. A bude lépe. Do poloviny století by každému devátému Čechovi mohlo být podle odhadů více než osmdesát let. „Zvýšení tržeb je však dáno i tím, že se zlepšily vyšetřovací techniky měření očí, a tak jsme schopni podchytit i menší vady. Funguje také screening zraku předškolních dětí,“ vyjmenovává Iveta Pleyerová, majitelka optiky v Litoměřicích.

Bohatí a brýlatí

Lidé si rovněž zvykají na novinku. Vyrábějí ji i ve firmě Omega Optix a prodávají také v Litoměřicích. Jmenuje se multifokální čočky. Zjednodušeně řečeno jde o kombinaci brýlí na dálku i na blízko v jedné čočce. Litoměřická optika je zajímavá také tím, že svého času jako první v Česku pořídila DNEye scanner, velmi citlivý přístroj na měření zraku. „Ne každý chce ty nejlevnější brýle z Asie. Zákazníci požadují stále více kvalitu a jsou ochotni za ni zaplatit,“ říká Iveta Pleyerová.

4–5 miliard korun je objem místního trhu s oční optikou. Zahrnuje nejen „skla“, ale i kontaktní čočky, obroučky, pouzdra a služby.

Pět miliard, které se ročně protočí v byznysu s brýlemi, zahrnuje veškeré zboží, tedy i čočky, pouzdra, obroučky a služby spojené třeba s měřením zraku. Z velkoobchodů jde ročně do maloobchodů téměř šest milionů brýlových čoček. Firem, které v tuzemsku čočky produkují, je zhruba pět významných. Obroučky pak nabízí přes sto padesát distributorů.

Změny pod lupou

Rostoucí trend dává tušit, že do země přijdou nadnárodní řetězce, které ovládnou maloobchody. Z těch velkých tu zatím působí jen francouzský GrandOptical, celkově pak řetězce zabírají asi jen dvacet procent trhu. Podle prezidenta společenstva Jiřího Panenky nezávislí optici už postupně ztrácejí svůj podíl na trhu. „Obchodní řetězce razí politiku nízkých nákladů a relativně nízkých cen,“ říká.

60 Čechů bude v roce 2020 potřebovat brýle. S dalšími roky přijde ještě vyšší nárůst.

Samotných obchodů s oční optikou je v tuzemsku zhruba čtrnáct set. Celkově se jejich počet zvýšil asi o dvě stě za poslední dva roky. Trend bude i nadále rostoucí. V zemi připadá asi osm tisíc lidí na jednu oční optiku, což je oproti evropskému průměru málo.

MM25_AI

Logickou obranou nezávislých očních optik proti řetězcům je sdružování za účelem získání lepších nákupních cen, což se u nás podle zástupců společenstva ovšem příliš neděje. Zatímco v Německu je z devíti tisíc nezávislých optik přibližně sedm tisíc sdruženo, u nás podle Vymyslického taková spolupráce mezi 960 nezávislými očními optikami téměř neexistuje. Na druhé straně i v České republice sílí trend, kdy si optiky nebrousí čočky samy, ale řeší to externí dodávkou. V Evropě to tak dělá už každá dvacátá.

Přečtěte si, proč jsou padesátníci znovu v kurzu

Je jim padesát. No a co?

Trendem je také pozvolný přesun měření od očních lékařů k optometristům. V Německu se za posledních dvacet let situace obrátila, kdy se původní poměr 40 ku 60 procentům změnil na 80 ku 20 procentům ve prospěch optometristů, ale u nás tento obrat podle Ivana Vymyslického potrvá déle. Částečně mu nahrává neustálé stárnutí oftalmologů, jejichž průměrný věk v České republice nyní dosahuje již 51,4 roku. A to je další zajímavý efekt stárnutí populace. Nebude dlouho trvat a nastane i nedostatek těch, kteří by měli brýle předepsat.

  • Našli jste v článku chybu?