Menu Zavřít

Jako kočka a myš. Facebook válčí s blokováním reklam

12. 8. 2016
Autor: CC BY-NC-SA 2.0: Marco via Flickr

Facebook se dostal do otevřené války se softwarem AdBlock, který umožňuje uživatelům blokovat reklamu na internetových stránkách. Obě strany se teď přebíjejí úpravou kódů filtrů a zdá se, že jejich boj může trvat ještě dlouho.

Facebook v minulém týdnu provedl úpravy, díky kterým přestaly být sponzorované příspěvky označované jako reklama, a začaly se tak zobrazovat i uživatelům s nainstalovaným programem AdBlock Plus. To se však druhé straně nelíbilo a prakticky ihned přišla s reakcí – úpravou filtrů, které příspěvkům vrátily původní označení.

„V prvním kole tohoto souboje mezi kočkou a myší to vypadá na výhru myši,“ napsala společnost v provokativním čtvrtečním prohlášení. Reakce Facebooku byla okamžitá. Šéf reklamního oddělení Andrew Bosworth napsal na Twitter, že nové nastavení AdBlocku Plus nefiltruje pouze reklamní sdělení, ale i příspěvky od přátel uživatele. Zároveň dal najevo, že Facebook se s tím nesmíří.

Ještě téhož dne učinil Facebook protitah a vypracováním nového kódu se dostal znovu o krok před AdBlock, který poté v prohlášení tvrdě odsoudil. „Jsme zklamaní z toho, že tyto nové pokusy společností na blokování reklam trestají uživatele Facebooku, protože blokují i příspěvky od přátel. Jedná se o tupé nástroje. My se místo toho zaměřujeme na to, aby si lidé mohli sami zvolit své preference,“ napsal Facebook.

Facebook svým uživatelům umožňuje, aby si v nastavení pro reklamy sami zvolili, o jaká témata mají a nemají zájem, a některé stránky jim dokonce umožňuje úplně blokovat.

Vedení AdBlocku si uvědomuje, že bitvu s Facebookem nakonec zřejmě prohraje. „Podobný typ boje vedeme už od té doby, co bylo blokování reklam vynalezeno. Takže je dost možné, že Facebook nakonec přijde s nějakým kódem, proti kterému budou naše filtry bezbranné,“ napsala společnost na svém blogu. Do té doby však bude ze všech sil bojovat.

Software AdBlock Plus se v posledních letech stal kontroverzním nástrojem. Při svém vzniku si dával za cíl blokovat hlavně „vyskakující“ reklamy a takové, které uživatele nějakým způsobem limitovaly. V dnešní době už však může blokovat takřka jakýkoliv reklamní obsah a některé webové stránky, které jsou přístupné zdarma, tak přicházejí o velké procento svých příjmů.

Policie začíná být na Facebooku mimořádně aktivní

Facebook se stává nebezpečnou zónou

 Facebook přesouvá konverzace na mobilních platformách na aplikaci Messenger

Hlavní vlna kritiky AdBlocku padá na jeho Whitelist, tedy seznam stránek, které blokované reklamy nemají. Místo na něm si totiž mohou společnosti koupit, čehož využívá například Google. Vedení firmy se ale brání tím, že tak pomáhá udržet internetovou reklamu v mezích. Navíc má nastavená pravidla pro přijatelné reklamy, které nemohou zasahovat do toku textu a musí být umístěny nad nebo pod hlavním obsahem, případně vedle něj. Navíc od něj musí být snadno rozlišitelné. Facebook však AdBlocku platit nechce.

Programy pro blokování reklam má nainstalované přibližně 198 milionů uživatelů a podle analytiků se toto číslo bude neustále zvyšovat. Během příštích pěti let by mohlo být dokonce trojnásobné.


Dále čtěte:

FIN25

Hackeři si vyhlédli české oběti. Na Facebooku

11 věcí, které byste si měli ihned smazat z Facebooku


  • Našli jste v článku chybu?