Je to jako koupit si hamburger. Přijedete, vyberete si parkovací místo, jeho číslo nahlásíte spolu s objednávkou u pokladny. Mezitím si uvnitř dáte zdarma kávu, mrknete se na obrazovku, za jak dlouho bude objednávka u auta, a než se k němu stačíte vrátit, skladník už je připravený na nakládku. Celé to trvá v průměru osm půl minuty.
Vtip je v tom, že nekupujete hamburger, ale stavební materiály u firmy Dek. Skoro to vypadá, že se majitel stavebnin Dek Vít Kutnar u řetězce rychlého občerstvení McDonald's inspiroval. „Kdekoli jsem, dívám se vždycky nejdříve po stavebninách. Nejen když cestuji pracovně po Evropě, ale i na dovolených po celém světě,“ říká s tím, že nikde nic podobného nenašel.
Mladíci s milionem
Příběh firmy Dek, dnes největších stavebnin v Česku, připomíná „americký sen po česku“. Firma vznikla před čtyřiadvaceti lety, kdy tři mladí stavaři z ČVUT začali prodávat stavební izolace: jedním z nich byl právě Vít Kutnar. Výrazně mu tehdy pomohly zkušenosti jeho otce Zdeňka, vysokoškolského pedagoga a soudního znalce ve stavebnictví - jeho jméno mělo v oboru zvuk. Nicméně úspěch nebyl zadarmo.
„Táta mi půjčil 150 tisíc do začátku, za které jsme si po létě pronajali v Praze-Střešovicích sklep a tři měsíce ho potom škrábali a malovali, abychom z něj udělali kancelář,“ vypráví Kutnar. Tak vznikla firma Dehtochema Kutnar (tedy dnešní Dek) podle jména partnerské společnosti, která vyráběla moderní asfaltové pásy. Přicházely první objednávky, jenže partner pásy nedodal, nefungovala mu nově zprovozněná linka.
Mladíci však měli na účtu asi milion korun (tehdy se platilo vše dopředu), a aby se vyhnuli ostudě, že zakázku nedodají, obrátili se po dvou měsících na Otakara Moťku, který dnes mimo jiné vlastní sklárny Kavalierglass. Ten nakonec sám přijel s kamionem, a když se ujistil, že mu zaplatili, nechal zboží vyložit.
Dek v číslech |
---|
91 poboček mají stavebniny Dek v Česku a na Slovensku. |
8,5 minuty je průměrná doba odbavení zákazníka. |
14 miliard korun činí tržby skupiny Dek. |
Od té doby firma přidávala další sortiment a postupně se zvětšovala na dnešních asi 180 tisíc položek. Za celých čtyřiadvacet let se nedostala do ztráty. Zakolísání přišlo jen po krizi v roce 2009, kdy tuzemské stavebnictví zažívalo nejhorší období a firmě se snížily tržby. Postupně pak skupovala po Česku i Slovensku menší stavebniny a rozšiřovala pobočkovou síť, dnes má v obou zemích 91 provozoven.
Dek je tak jasným lídrem trhu se stavebním materiálem, kde se celkově v Česku protočí asi 50 miliard korun. Kutnar přesto věří, že je kam růst. „Jsme silně zastoupeni ve velkých městech, ale nejsme tolik v těch menších. Snažíme se nezaspat příležitosti, které na trhu jsou. Trh se mění, ovlivňuje ho digitální ekonomika. Například jsme nyní schopni zaměřit zákazníkovi šikmou střechu a udělat nabídku, aniž by k nám vůbec musel fyzicky chodit,“ vypráví.
Inteligentní domy
Letos v lednu pak vykročil novým směrem, když koupil velkoobchodníka s distribučním materiálem Argos. Je to další díl do skládačky. Trendem jsou nyní moderní inteligentní domy prošpikované elektronikou: ovladači, čidly, regulací, rekuperací, vytápěním a fotovoltaikou. A právě Argos dodává elektroinstalační materiál, jímž se zařízení propojují. „A to je myslím přesně parketa, kam patříme i my,“ uvažuje Kutnar, jemuž dnes ve firmě patří 78 procent. Jelikož se valuace Deku pohybuje mezi třemi a čtyřmi miliardami korun, je poměrně zámožným člověkem. Firma nicméně není na prodej a dá se spíš čekat další rozvoj.
Přečtěte si rozhovor s majitelem stavebnin Dek Vítem Kutnerem:
Majitel stavebnin Dek Kutnar: Po intervencích se přiblížíme Západu
Z Kutnarova projevu je vidět, jak je pro věc zapálený. Pečlivě přemýšlí o každé formulaci, mluví stručně. Jen při jediném tématu ztuhne, nerad se baví o politice. Jako by to byla příliš soukromá věc nebo to s podnikáním nesouviselo. „Třeba se i k politice někdy vyjádřím,“ říká opatrně.
Hovořit s majitelem Deku je nicméně potěšení. Jen málokterý podnikatel je tak přesvědčivě optimistický jako Kutnar. Není to přitom laciný optimismus člověka, který dosáhl svého a problémy ostatních nechce vidět, spíše optimismus někoho, který věří, že podnikat v Česku má smysl. Kutnar jednoduše říká, že v Česku se máme lépe než před čtvrtstoletím, že Česko bohatne, a že kdo chce, může uspět. Co víc chtít?
Přečtěte si také: