A to ještě opravdu existuje? Variace na tuto otázku na adresu Seznamu slýchávám nečekaně často. Ano, existuje, a dokonce je ve formě jako nikdy.
Největší tuzemská internetová firma se před lety skutečně dost zasekla a v podstatě jenom těžila z toho, co vybudovala. To se ale změnilo a firma dnes investuje do zlepšování produktů na mnoha frontách. Za miliony postavila auto pro snímání prostředí ve stylu StreetView od Googlu, radikálně předělává fungující služby a vedení razantně zvyšuje sázky na moderní mobilní zařízení.
Silná orientace na mobilní služby je nutná. Seznam dlouhá léta dokázal na českém trhu hrát vyrovnanou hru s Googlem v disciplíně vyhledávání. Na mobilech ale Google i díky svému Androidu a navázaným službám a aplikacím jasně vede. Seznam má v tomto srovnání samozřejmě ten hendikep, že nemá vlastní mobilní operační systém. Na druhé straně má ale jasný plán. Jeho webový prohlížeč pro Android, který je jakousi vstupní branou do služeb Seznamu, si stáhlo už přes půl milionu lidí. Chystají se i další ambiciózní produkty.
Seznamu už dva roky po sobě klesá zisk, i tak se ale stále blíží miliardě korun. Protože příčinou jsou právě investice do posílení postavení a nových služeb, není to pro budoucnost nijak strašidelné. Mnohem zajímavější je pohled na tržby. Ty se za poslední rok přiblížily třem miliardám, ale tempo růstu rok od roku zpomaluje – naposledy meziroční nárůst činil 2,7 procenta.
Seznam při své velikosti už prostě nemá na českém trhu kam růst. V rámci předělaného Stream.cz a vlastní produkce videa se snaží krást inzerenty tradičním televizím, ale na tomto poli zdaleka není sám. Proto zvlášť nepřekvapí, že vedení se upnulo k myšlence vyrazit do zahraničí.
Žádní hlupáci
První náznak, kudy se Seznam bude na zahraničních trzích pohybovat, ukázal, že ve firmě nepracují žádní hlupáci. Nekoná se žádná bláhová expanze vyhledávače, e-mailu nebo sociální sítě Lidé.cz. Seznam v první fázi začne prodávat mapové informace profesionálům (takzvaný GIS byznys). Firma tedy konečně našla způsob, jak vydělat na své službě Mapy.cz. Ví, kde se nachází každá lampa, lavička, strom či díra v silnici, a teď se rozhodla tyto znalosti zpeněžit. U nás může získat stamiliony korun, v zahraničí násobně více.
Další obří sumy může do firmy přinést člověk, který právě ze své někdejší pozice v Seznamu před lety naučil český internet dělat byznys a reklamu. Bývalý obchodní ředitel Seznamu Tomáš Kapalín dnes vede firmu Kupi.cz, v níž Seznam nakoupil nadpoloviční většinu. Kupi.cz přenáší svět reklamních letáků do elektronické podoby.
Podle vize Seznamu by měl byznys, v jehož papírové podobě se každý rok protočí několik miliard korun, brzy skoro celý skončit na internetu. Třeba tak, že ve chvíli, kdy půjdete kolem nějakého obchodu, automaticky vám přistane v mobilu jeho aktuální slevová nabídka. No nekupte to.
Čtěte také:
Růst Seznamu zpomaluje. Firma míchá s vedením a chce do zahraničí