V nevadské poušti rychle roste zařízení, které by více než 20krát pokrylo Václavské náměstí. Jedná se o gigantickou továrnu automobilky Tesla Motors, která je pro společnost miliardáře a vizionáře Elona Muska klíčová, pokud se má Tesla stát masovou automobilkou.
Tento týden Tesla poprvé otevřela dveře své gigatovárny a nechala novinářům nahlédnout do prostorů zařízení, které by jednou mělo zdvojnásobit světovou produkci lithium-iontových baterií. Ty Tesla využije nejen ve svých elektromobilech.
Továrna je po dvou letech výstavby zatím hotová ze 14 procent. Až bude kompletní, což by mělo být v roce 2020, bude se jednat o jednu z největších budov na světě o rozloze 929 tisíc metrů čtverečních (více než dvojnásobek rozlohy Vatikánu).
Tesla s výstavbou chvátá. Dobře si uvědomuje, že zpoždění by mělo nepříznivý dopad na uvedení jejího nového modelu Tesla 3. Společnost zdvojnásobila počet pracovníků na tisícovku. Dělá se sedm dní v týdnu, aby mohla být výroba baterií spuštěna již začátkem příštího roku, uvádí deník Wall Street Journal. V současnosti se v továrně kompletují domácí úložiště energie Powerwall.
Baterie z továrny mají zelené automobilce Elona Muska pomoci v přeměně z malého producenta luxusních vozů na masového výrobce automobilů. Musk nedávno představil ambiciózní plán budoucí výroby elektrických nákladních aut a autobusů.
Obzvláště důležité mají být baterie pro nový model Tesly 3, která má jít do prodeje v červenci příštího roku. Jedná se o dosud nejlevnější vůz z výrobní linky Tesly – jeho cena činí 35 tisíc dolarů. Automobil si přitom již lze předobjednat za pouhý jeden tisíc.
Chcete novou Teslu 3? Podívejte se, jak na to:
Chcete novou Teslu? Stačí tisíc dolarů. Pro začátek
Jiné automobilky přitom výrobu vlastních baterií neplánují, do svých elektrických vozidel je hodlají kupovat. Podle Tesly se vyplatí mít vlastní výrobu baterií, náklady jí tak mají klesnout o více než třetinu do roku 2018. Podle odborníků ale kalifornské firmě mohou vzniknout problémy, když její vozy nepůjdou na odbyt a baterie zůstanou takzvaně na skladě.
Musk rovněž uspíšil výrobní plán automobilky. Tesla má produkovat půl milionu vozů už v roce 2018, dříve se počítalo s rokem 2020. Je to desetkrát více než loni. V roce 2020 už má Tesla vyrábět rovný milion aut – stejně jako česká Škoda Auto.
Továrna stála pět miliard dolarů a ve spolupráci s Teslou do ní investovalo více firem, hlavně japonský Panasonic (1,3 miliardy dolarů). Střecha továrny má být pokryta solárními panely společnosti SolarCity, kterou Tesla nedávno převzala.