Menu Zavřít

Konec vlády VW a Toyoty? Vzniká nový gigant

29. 6. 2016
Autor: profimedia.cz

Automobilka Nissan Motor má nakročeno ke koupi zhruba třetinového podílu v Mitsubishi Motors. To výrazně překreslí mapu automobilového světa. Nový gigant Renault-Nissan-Mitsubishi zaujme podle LMC Automotive druhé místo před Toyotou.

V roce 2023 by francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan po akvizici Mitsubishi mohla produkovat o 1,2 milionu aut více než Toyota, konkrétně 12 milionů ku 10,8 milionu. Na německý koncern Volkswagen sdružující dvanáct značek to však nejspíše těsně stačit nebude.

Renault-Nissan je nyní ve stadiu vyjednávání o převzetí Mitsubishi. Nabídka od aliance přišla po přiznání Mitsubishi, že někteří zaměstnanci automobilky falšovali údaje o spotřebě paliva několika modelů prodávaných v Japonsku. Nissan nyní zkoumá, zda k něčemu podobnému nedošlo i mimo území Japonska.

Pokud by zjistil další podvody, z transakce by sešlo. Jinak se ale očekává, že ukončí due diligence v srpnu a v říjnu se stane největším akcionářem Mitsubishi – za 34 procent akcií zaplatí 237,4 miliardy jenů (52 miliard korun).

 Vývoj prodeje automobilek (Zdroj: LMC) Zdroj: LMC

bitcoin školení listopad 24

Mitsubishi je šestá největší japonská automobilka - v uplynulém finančním roce vyrobila 1,2 milionu aut – a k transakci s Nissanem je v podstatě dotlačena. Po dubnovém odhalení manipulací s testy spotřeby a nadhodnocování efektivity využití paliva čeká podle Reuters roční ztrátu 145 miliard jenů (33,3 miliardy korun). Automobilce hrozí vysoké náklady na odškodné a klesající odbyt.

Navíc je nyní automobilka Mitsubishi přímo ohrožená i brexitem, po němž došlo k posílení kurzu japonského jenu vůči libře i euru. Evropa se na celkovém prodeji Mitsubishi podílí dvaceti procenty. Stejně ohrožená je i Mazda, jejíž závislost na starém kontinentu dosahuje 17 procent objemu prodeje. Japonskou jedničku Toyotu nemusí tolik trápit Evropa, kde loni prodala 595 tisíc aut, zatímco ve světě 10,2 milionu. Vzhledem však k tomu, že jen posílil i k dolaru, bude se hůře vyvážet i jí.


Přečtěte si také:

Šéf Mitsubishi odstoupí kvůli aféře s manipulacemi

Emisní skandál přijde VW v USA na 10 miliard dolarů

  • Našli jste v článku chybu?