Ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) je v Německu známá svým nekompromisním až militantním tažením proti naftovým spalovacím motorům. Zejména chce dosáhnout jejich zákazu ve městech. Už popudila také část německých Zelených. Financovaná je mimo jiné z fondů EU a některými firmami, kterým se zákaz dieselových motorů hodí.
Dříve němečtí Zelení věděli přesně, na jaké strany barikády stojí „dobří“ a „špatní“. Dobré jsou neziskové ekologické organizace a sdružení, špatný je průmysl. Není se ale z jejich pohledu situace komplikuje.
Jejich spřátelené ekologické sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovalo zelenou vládu v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko, konkrétně politiku zeleného ministra dopravy Winfrida Hermanna.
V tomto týdnu se setkali dřívější spojenci u soudu ve Stuttgartu. DUH žádá čisté ovzduší pro obyvatele Stuttgartu. V tomto nekompromisním požadavku ji nestačí zákaz vjezdu do města starších aut s naftovými motory, ale i těch nejnovějších, jež splňují normu Euro 6, která platí pro nová auta od září roku 2014.
Emisní normy EURO pro naftové motory | |||||
---|---|---|---|---|---|
Rok | Norma | CO (g/km) | NOx (g/km) | HC + NOx (g/km) | PČ (g/km) |
1992 | I | 3,16 | - | 1,13 | 0,18 |
1996 | II | 1,00 | - | 0,70 | 0,08 |
2000 | III | 0,64 | 0,50 | 0,56 | 0,05 |
2005 | IV | 0,50 | 0,25 | 0,30 | 0,025 |
2009 | V | 0,50 | 0,18 | 0,23 | 0,005 |
2014 | VI | 0,50 | 0,08 | 0,17 | 0,005 |
Legenda:
CO oxid uhelnatý
HC uhlovodíky
NOx oxidy dusíku
PČ pevné částice
Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Emisni_norma_Euro
Dokonce i pro zeleného politika Hermanna je takový požadavek ekologické organizace nepřekročitelný. Jak ale napsal německý Frankfurter Allgemeine Zeitung, sdružení od roku 2005 všech 16 sporů s německými městy o čistotu ovzduší vyhrálo a podle konzervativního deníku mají i nyní ekologové šanci uspět znovu.
„Organizaci Umwelthilfe je již dlouhá léta jedno, jaký vliv budou mít jejich požadavky na pracovní místa nebo vývoj technologií (v autoprůmyslu),“ napsal deník. Vede neúprosnou křížovou výpravu proti dieselovým motorům bez ohledu na důsledky pro německý průmysl.
Jak reagují české firmy na německé snahy omezit spalovací motory?
Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu
Nabízí se otázka, kde DUH bere peníze na právní spory? Je to z několika zdrojů. Významná je podpora z fondů Evropské unie, kdy v letech 2014 až 2016 dostávala DUH každoročně 300 tisíc eur (7,8 milionu korun) z programu Life, který podporuje opatření v oblasti ochrany životního prostředí. Dále má od roku 2004, v době kdy v Německu vládla rudozelená koalice, pravomoc dohlížet na trh a vymáhat porušování předpisů na ochranu spotřebitele.
Zejména to platí pro prodejce automobilů, kteří nemají u stojících automobilů správně umístěný energetický štítek. Pokuta pak může jít až do výše 10 tisíc eur (260 tisíc korun), pokud se jedná o opakované porušení této povinnosti, řekl hannoverský advokát Thomas Feil. DUH se často ozve po několika letech a žádá „významné“ částky po prodejcích, dodal.
Šéf DUH Jürgen Resch, který vede organizaci od roku 2001, tvrdí, že pouze chrání spotřebitele a jeho práva a dodržování příslušné legislativy.
Podpora Toyoty
Dalším zdrojem příjmů jsou peníze od firem, kteří mohou mít ze zákazu dieselových motorů prospěch. Například japonská Toyota podporuje průzkum DUH, který monitoruje, jakými služebními vozy jezdí politici a jak jsou šetrné k životnímu prostředí.
Právě Toyota začala s prodejem hybridních vozů v Evropě, němečtí politici ale upřednostňují německé vozy, které mají většinou vyšší spotřebu. Toyota s DUH pracuje i na projektu zeleného taxi. Cílem je zavedení nízkoemisních vozových parků. Z toho by Toyota mohla rovněž profitovat.
Fundamentalista Resch
Starosta Mohuče Michael Ebling z SPD obviňuje DUH z netransparentních a nekalých postupů. „V konečném důsledku je žalobami proti městům poškozena zdravotní sestra, která vlastní malý vůz se vznětovým motorem. DUH hledá nejslabší článek v řetězci a tak žaluje města,“ zlobí se. Přitom i místní samosprávy se snaží zlepšit ovzduší ve městech, například bezemisními autobusy, dodal.
V poslední době i část zelených politiků v Německu hovoří o Reschovi negativně a odmítají s ním vystupovat na veřejnosti. Podle nich je ekologický fundamentalista, který nevidí problematiku ochrany životního prostředí v souvislostech. „Snažíme se dosáhnout pouze toho, aby zákony neplatily pouze na papíře,“ brání se sedmapadesátiletý vládce DUH.
Jeho snahy mohou nakonec vést k zániku dieselových motorů v Evropě. Již nyní prodeje dieselových motorizací klesají, uvedl New York Times v kontextu toho, že do emisního skandálu byly zataženy německé automobilky VW, Porsche, Audi, BMW i Daimler.
Ze zákazu dieselových motorů se stalo politické téma a má postupně větší podporu. „Stále více lidí se obrací proti naftovému motoru a skandál německých automobilek to ještě zhorší,“ řekl Peter Wells, profesor na Cardiff Business School ve Walesu, odborník na automobilový průmysl.
Související články: