Za rok cestující letecké přepravy „vyrobí“ 5,2 milionu tun odpadu, jehož likvidace stojí 500 milionů dolarů. Některé aerolinie i letiště sází na recyklaci, která může zlepšit jejich pověst u zákazníků.
Plastový odpad dominuje během podávání jídla za letu. K tomu přičtěme malé lahvičky od vína, plechovky od nealkoholických nápojů a piva, zubní kartáčky s minipastou, odpad, který vznikne během letu na toaletách.
V loňském roce pasažéři v osobní letecké dopravě vyprodukovali 5,2 milionu tun odpadu, který z velké části skončí na netříděné skládce nebo ve spalovnách. Vyplývá to z údajů Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která zastupuje 263 aerolinií, jež provozují 83 procent mezinárodní letecké přepravy.
Jak upozornil britský list Guardian, množství odpadků odpovídá hmotnosti 2,6 milionu aut a za posledních 15 let se toto číslo zdvojnásobilo. V momentě, kdy letadlo přistane, se fakticky celé musí „vysypat“.
Letecký průmysl se musí kromě emisí skleníkových plynů, které stoupají s tím, jak roste počet pasažérů, vyrovnat i s rostoucím množstvím netříděného odpadu. Jeho likvidace sektor vyjde ročně na 500 milionů dolarů (12,5 miliardy korun).
Recyklace na každém letišti
Některá letiště se snaží odpad recyklovat. Madridské letiště Barajas hodlá do poloviny roku 2020 získat zpět až 80 procent odpadu zavedením kontejnerů na tříděný odpad. Pomoci má také instruktáž palubního personálu Iberia Airlines, jak odpadky po pasažérech třídit.
Program počítá rovněž se zavedením balení jídla, které bude mít co nejméně odpadu, a také s opětovně použitelnými příbory. Lepší poskytování dat o preferencích pasažérů by mělo snížit množství jídla, které se na palubách letounů přepravuje.
Češi zelenají a utrácejí. Čtěte více:
Zelení Češi: za ekologicky šetrné výrobky utrácejí stovky milionů
Další z možností je postavení spalovny přímo u letiště, jako to je na letišti Gatwick u Londýna. Omezí se alespoň přeprava odpadků a s tím další produkce skleníkových plynů. Spalovna by v budoucnu mohla využívat teplo pro vytápění terminálu. Také jedno z nejrušnějších letišť Evropy, londýnské Heathrow chce do roku 2020 ze 70 procent odpad recyklovat.
Zboží pro bezdomovce
Část leteckých dopravců začíná uvažovat více udržitelně. American Airlines používají na palubách kompostovatelné papírové kelímky a nepoužité palubní zboží určené pro pasažéry rozdávají bezdomovcům. Virgin zase recykluje veškeré části sluchátek. Přesto bude odpad v letecké dopravě narůstat, upozornil britský deník.
Michael Gill, který v IATA zodpovídá za ochranu životního prostředí, si myslí, že problémem je přílišná regulace v EU. Veškeré potraviny, které se dostanou do zemí EU, podléhají přísným normám a jsou považovány za nebezpečný odpad. Například káva z Ameriky musí být zlikvidována, protože může obsahovat stopy mléka, stejně jako ostatní potraviny. Darovat jídlo na charitu je nemožné. Gill požaduje racionálnější přístup.
Náklady na likvidaci odpadů jsou přitom stále dražší, upozornila IATA. Firmy by měly investovat spíše do kvalitnějšího vybavení, které vydrží déle a může se opakovaně použít, jako jsou deky a sluchátka, míní Matt Rance,“ z firmy MHN Sustainable Cabin Services, jež se snaží snížit odpad vznikající během letecké přepravy.
Firmy by měly také připravit své služby tak, aby výrazně snížily objem odpadků. A pokud některá firma bude „zelenější“ než ostatní, přinese jí to také více zákazníků, protože je takový přístup v dnešní době v módě a bude se o ní více mluvit.
Související články o letecké přepravě: