V letošním roce by se mělo zákazníkům otevřít sedm nových či zrekonstruovaných obchodních center či nákupních parků s prodejní plochou zhruba 78 tisíc metrů čtverečních. Jde například o rozšíření pražského Centra Chodov, Central Jablonec či Retail Park Třinec.
Výstavba maloobchodních nemovitostí loni zpomalila. „Loňský rok patřil z hlediska nárůstu počtu ploch v shopping centrech k těm velmi skromným, otevřeno bylo pouze jedno klasické shopping centrum - Aupark Hradec Králové (cca 21 tisíc metrů čtverečních),“ uvedla Martina Drtinová z GfK Czech. Po rekonstrukci byla znovu otevřena Galerie Přerov. Developeři rovněž dokončili šest nákupních parků o nákupní ploše 18 tisíc metrů čtverečních.
Letos by měla v prodejních centrech přibýt prodejní plocha 78 tisíc metrů čtverečních, což je více, než bylo postaveno za rok 2015 i 2016 dohromady. Většinou půjde o rozšíření existujících center. Největším novým projektem je právě rozšíření pražského Centra Chodov s prodejní plochou 35 tisíc metrů čtverečních. Dále jde o nové nákupní centrum Central Jablonec, rozšíření IGY České Budějovice, rozšíření nákupního parku CPI Retail Park Třinec a tři nové nákupní parky - OC Pražská v Chebu, RP Horní Měcholupy a RP Písek. Letos na podzim se má otevřít i outletové centrum Prague The Style Outlets u pražského letiště. Celková obchodní plocha bude 30 tisíc metrů čtverečních.
„Do budoucna vnímáme potenciál pro výstavbu v centru Prahy, například projekt Savarin na Praze 1, Dejvice Center na Praze 6 nebo Palác Stromovka na Praze 7. Dále potom vidíme jasnou příležitost pro další development obchodních center v centru Plzně, Brna a Zlína,“ uvedl partner a vedoucí pronájmu maloobchodních prostor ve společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.
Prodej obchodního centra v Letňanech už schválil ÚOHS. Čtěte více: Němci mohou nakupovat. Antimonopolní úřad schválil prodej OC Letňany |
Plocha 120 velkých obchodních center dosahuje v Česku zhruba 2,5 milionu metrů čtverečních. Nákupních parků je 180, jejich prodejní plocha je zhruba 800 tisíc metrů čtverečních. Nákupní park je definován jako stavba zahrnující tři a více obchodů v rámci jednoho objektu s přímými vstupy ze společného parkoviště s celkovou plochou nejméně 1000 metrů čtverečních.
Nákupní centra existují v Česku 60 let, 2. ledna 1957 bylo na pražském sídlišti Solidarita otevřeno první moderní obchodní středisko v Praze.
Čtěte také: