Jsou byznysmeni-workoholici, kteří jsou ochotni pracovat čtrnáct i více hodin denně. A i takoví, kteří dělí svůj čas mezi práci, rodinu a své koníčky. Do této druhé skupiny patří Aleš Graf. Zakladatel a jediný akcionář holdingu Centropol. Podniká hlavně v oboru energetiky, kde se mu celkem daří. Nově rozjíždí i byznys v realitách.
Výraznou expanzi zaznamenal Centropol Energy okolo roku 2010, kdy - s využitím podomního prodeje - přetáhl tradičním dodavatelům elektřiny 300 tisíc zákazníků. Později razantně vstoupil do veřejných soutěží na nákup energií. Měřeno tržním podílem je dnes Grafova firma sedmým největším dodavatelem elektřiny zákazníkům v Česku a na dodávkách proudu ministerstvům a krajským úřadům má vyšší podíl než ČEZ.
Aleš Graf (45) |
---|
Pochází z Ústí nad Labem, kde dodnes mají jeho firmy sídlo. |
Vystudoval ekonomiku na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně, později získal titul MBA na Prague International Business School. |
Podnikat začal hned po dokončení střední školy v roce 1991. Během 90. let podnikal v oboru nemovitostí a IT služeb. |
V závěru roku 2002 stál u vzniku společnosti Centropol Energy, která se stala jedním z prvních alternativních dodavatelů elektřiny (a později i plynu) koncovým zákazníkům v Česku. V loňském roce vykázala tržby 6,8 miliardy korun a čistý zisk 288 milionů. |
Jeho manželkou je operní pěvkyně Lenka Graf, mají spolu dvě děti. |
Mezi Grafovy oblíbené volnočasové aktivity patří golf, lyžování a cestování. |
Na přelomu tisíciletí se nabízelo široké spektrum podnikatelských příležitostí. Proč jste si vybral právě energetiku?
K energetice jsem se dostal v době, kdy se začal liberalizovat trh s elektřinou pro největší odběratele. Již v roce 2002 jsme začali dodávat elektřinu prvnímu zákazníkovi. Tehdy to ještě nebylo pod značkou Centropol Energy. S tou jsme přišli na trh v roce 2007, kdy jsme oslovili s naší nabídkou i malé odběratele z řad podnikatelů a domácností. Poté vývoj nabral až nečekanou dynamiku, tak rychlý růst jsme nečekali.
Proč nečekanou? Způsobovalo vám to nějaké problémy?
Zákazníků se nám hlásilo víc, než jsme byli na počátku schopni zvládat. Vše jsme postupně vypilovali a dnes je Centropol velkým a stabilním hráčem, který patří spíše mezi tradiční než mezi nové dodavatele energií. Máme zákazníky ve všech segmentech od průmyslu přes veřejný sektor až po domácnosti.
Co uděláte s tím, že vám v poslední době zákazníci ubývají? Podle čísel správce trhu OTE jste v září 2013 měli téměř 300 tisíc odběrných míst na elektřinu. Od té doby číslo kleslo až na současných 245 tisíc. V případě plynu je trend podobný.
Zvládli jsme období dynamického růstu během let, kdy se začal trh dělit. V současné době se nacházíme na trhu, který je konsolidován a je velmi konkurenční. To, co platilo v době růstu, už dnes neplatí. Bohužel nám trochu déle trvalo, než jsme si to uvědomili a změnili obchodní strategii. Dnes už mohu říci, že uzavíráme opět více smluv se zákazníky, ale ve statistikách OTE se to projeví až na konci roku. Brzy přijde obrat a ze současných 300 tisíc odběrných míst v součtu za elektřinu a plyn se brzy dostaneme na 330 tisíc.
Byla reakcí na pokles počtu zákazníků i výměna top manažerů v Centropolu Energy, která se odehrála v polovině loňského roku?
S tím, jak se měnil trh, se bohužel nezměnily názory manažerů. Ti, kteří proměnu oboru nepochopili, museli z firmy odejít. Dnes zde máme manažerský tým, který vykazuje vynikající výsledky. Důkazem může být právě obrat ve vývoji počtu zákazníků.
Značnou část roku trávíte ve Spojených státech. Také jste tam rozjel podnikání?
Snažím se využít tam strávený čas, tak jsem začal budovat developerskou firmu. Již v příštím roce by mohla mít tržby v přepočtu okolo půl miliardy korun. Vybral jsem si segment prémiových rezidenčních nemovitostí na nejlepších adresách na západním pobřeží Floridy. Nejlevnější nemovitost, kterou teď stavíme, bude na trhu za čtyři miliony dolarů. Snažím se své podnikání diverzifikovat ve všech směrech. Je to jiný obor, kontinent i právní prostředí.
Jak vlastně dělíte čas mezi pobyt v Americe a v Česku?
Více než sedm měsíců žiji s rodinou na Floridě, zbylou část roku jsem v Česku. Už někdy před 17 lety jsme se s manželkou rozhodli, že necháme své děti vyrůstat tak, aby měly angličtinu jako svůj druhý mateřský jazyk. Mým cílem není jen vydělávat peníze, hledám kompromis mezi prací a osobním životem. Tento styl života mi vyhovuje. Řadu let jsem řídil Centropol na dálku z Floridy přes videokonference. Až loni jsem usoudil, že je čas vzdát se každodenního operativního řízení. Od loňského září vede Centropol nové představenstvo v čele s Jaromírem Chabrem, já mám na starost hlavně strategii.
Vůbec netuším, jak bych naložil s penězi z prodeje Centropolu. Na trhu je hodně peněz a současně není téměř co kupovat, říká Graf.
Jakou formou lze dnes prodávat energie domácnostem? Podomní forma prodeje, na které Centropol vyrostl, už moc nefunguje, a v řadě obcí je dokonce zakázána...
Vydali jsme se proti proudu. Zatímco naši konkurenti přesouvají komunikaci se zákazníky na internet a do call center, my budujeme síť zákaznických center, aby nás lidé v každém krajském městě našli a mohli s námi komunikovat. Aktivně pracujeme se všemi zákazníky. Musím říci, že podomní prodej je dnes skoro až hanlivý výraz, ale ve světě je to zcela legitimní forma prodeje. Neviděl bych to tak černě, nicméně jeho éra už je pryč.
Mnoho emocí - tedy hlavně záporných - vyvolala na počátku loňského roku hromadná aukce energií pro domácnosti, pořádaná spotřebitelskou organizací dTest. Jaký máte na tuto novinku názor?
Já to vidím jako velmi kontroverzní záležitost. Na počátku jsme byli s dTestem v kontaktu a zajímali jsme se o podmínky účasti v aukci. Ale nabídku jsme nepodali. I když se dTest prezentuje jako spotřebitelské sdružení, ve skutečnosti to tak není. Podle mého názoru jen hledá další zdroj příjmů. Jinak by nepožadoval za každé odběrné místo provizi okolo tisíce korun. Vynásobte si to počtem zúčastněných domácností a dostaneme se k řádu desítek milionů korun. Aukce byla tedy organizována spíše za účelem vlastního zisku než ve prospěch koncových zákazníků.
Ještě před čtyřmi lety vaši manažeři uvedli, že počítají s počtem nejméně 200 tisíc smluv u vašeho virtuálního mobilního operátora. Proč se zde liberalizace trhu - na rozdíl od energetiky - nepovedla?
Je to dáno způsobem regulace. Trh s energiemi je v Česku regulován výborně, všichni zúčastnění si zaslouží jedničku. Naopak trh telekomunikačních služeb je regulován velmi špatně, konkurenční prostředí zde nefunguje. Stále tu máme tři dominantní hráče a pár virtuálních operátorů, kteří přežívají na okraji ajejich podnikání je ztrátové.
Není to tím, že v energetice jsou jasně rozděleny platby za samotnou službu a za použití sítí? V telekomunikacích něco takového chybí.
Hlavní problém je v tom, že dominantní operátoři sestavili velkoobchodní ceníky tak, že virtuální operátoři nemohou prakticky podnikat se ziskem. Alfou a omegou celého problému je legislativa a ta je velmi špatná. Legislativci zkrátka neměli vůli nastavit podmínky tak, aby trh fungoval. Virtuální operátor sice může nabízet solidní hlasové služby, ale v případě rychlých datových služeb nemá šanci dominantním operátorům konkurovat.
Centropol je velmi aktivní a také úspěšný v soutěžích na dodávky elektřiny pro veřejný sektor. Někteří z vašich konkurentů to považují za podezřelé a hovoří o cenovém dumpingu...
My pracujeme zcela standardně a spíše bych podezíral naši konkurenci, že se málo snaží, aby tyto soutěže vyhrávala. O dumpingových cenách nelze v našem případě hovořit. Elektrárny nevlastníme, nakupujeme elektřinu na velkoobchodním trhu a nikdy ji odběratelům neprodáváme pod úrovní nákladových cen.
Hledání úspor. Dodavatele energie dál mění statisíce Čechů
Částečný růst cen elektřiny, ke kterému došlo na podzim loňského roku, tedy vaše podnikání neohrozil?
Když jdeme do veřejné soutěže nebo aukce, tak uzavřeme smlouvu se zákazníkem a současně elektřinu nebo plyn nakoupíme na trhu. Máme uzavřenou pozici, a pozdější nárůst ceny nás tudíž neohrozí.
V posledních letech a měsících přibývají transakce, kdy úspěšnější dodavatel energií pohltí svého slabšího konkurenta. Proč se váš Centropol do vlny akvizic nezapojil?
My se o to snažíme také, podstoupili jsme řadu jednání se zástupci menších konkurenčních firem. Ale když srovnám náklady na získání jednoho zákazníka standardní cestou versus nákup celé firmy, tak druhá možnost je několikanásobně dražší. Návratnost takové investice je velmi problematická, energetické firmy se prodávají za velmi vysoké ceny.
Opakovaně se objevují zprávy či spekulace, že na prodej je i Centropol...
To je přání mnoha našich velkých konkurentů. Mě to těší, protože pokud je o vaši firmu takový zájem, tak je důkaz, že svou práci děláte dobře. Nabídek jsem dostal několik a bylo to za hodně velké peníze.
To by jistě čtenáře zajímalo. Kolik to bylo? Jedna až dvě miliardy?
Bylo to více než dvě miliardy, poslední nabídka z léta loňského roku se vyšplhala na 3,4 miliardy korun. Centropol má velmi slušné zisky - okolo 300 milionů korun za rok. Sice mu klesají tržby, ale to je tím, že máme velmi teplé zimy a že klesají ceny komodit. Prodej mi nedává smysl z toho důvodu, že vůbec netuším, jak bych naložil s penězi z prodeje Centropolu. Na trhu je hodně peněz a současně není téměř co kupovat. To, co se nabízí ke koupi, je předražené. Jaký smysl by dávalo prodat úspěšnou firmu a investovat do něčeho, co pořádně neznám, aještě to má dlouhou dobu návratnosti?
Možnost investovat peníze za prodej firmy třeba do módních oblastí typu umělé inteligence či biotechnologií vás neláká?
To je o odvaze a já nemám odvahu zbavit se velmi úspěšné firmy a peníze dát do něčeho, čemu nerozumím. Viděl jsem studii, která mne velmi zaujala. Je dokázáno, že pokud majitelé prodají své úspěšné firmy, tak hodnota majetku většiny z nich se během několika dalších let snížila. Byznysmeni podléhají dojmu, že když byli úspěšní v jednom oboru, tak že budou experti i na jiné.
Je ve hře i varianta, že podnikání v české energetice jednou předáte svým dětem?
Ano, přál bych si, aby obě děti vystudovaly byznys na prestižních univerzitách v USA a poté mi pomáhaly s řízením firem. Kdybych měl vyslovit jedno top přání, tak by to bylo zapojení dětí do mého byznysu. Ale nebudu se zlobit, pokud vystudují něco jiného a budou dělat to, co je bude bavit.
Dále čtěte: