Nenápadný byznysmen Vít Kutnar je sebevědomý, hodně sebevědomý. Z nuly vybudoval největší stavebniny v Česku, o nichž teď rád říká, že jsou nejlepší na světě. „Kdekoli jsem, dívám se vždycky nejdříve po stavebninách. Nejen když cestuji pracovně po Evropě, ale i na dovolených po celém světě. Vtom, že je náš koncept rychlého odbavení výjimečný, nás utvrzují i všichni naši dodavatelé“ říká.
Vít Kutnar (47) |
---|
Pochází ze stavařské rodiny, absolvoval České vysoké učení technické, kde jeho otec Zdeněk dodnes přednáší. |
Firmu Dek zakládal od nuly spolu se dvěma spolužáky za podpory otce, dnes vlastní 78procentní podíl. |
Firma vyrostla na hydroizolacích, postupně přidala další sortiment stavebnin, dnes nabízí přes 180 tisíc položek. |
Je ženatý, má čtyři děti. |
Ve volném čase běhá, plave a jezdí na kole. |
Když jsme se domlouvali na rozhovoru, říkal jste, že nechcete mluvit o politice. Proč vlastně?
To je záludná otázka.
Jste velká firma. Váš hlas může mít jistou váhu a politici k němu budou přihlížet. Proč se nechcete vyjadřovat?
Obdivuju kohokoli, kdo má vlastní byznys a pustí se do politiky, protože to nemůže být pro jeho samostatné podnikání nic dobrého, pakliže do ní nejde s nějakým zištným cílem. Což by dělat neměl. Je hodně příkladů, kdy se někdo pustil do politiky a jeho podnikání v tom období trpělo, protože na ně neměl čas.
Nezajímá vás politika?
Politika mě zajímá, ale myslím, že podnikání je něco jiného. Dodáváme všem zákazníkům v České republice bez rozdílu politického přesvědčení, odebíráme také od všech.
Nicméně byznys, ve kterém se pohybujete, stavebnictví, je politikou velmi ovlivněný. Mám na mysli třeba stavbu bytů nebo regulace ohledně zateplení domů, které musíte - v tomto případě pozitivně - pocítit.
Máme trochu kliku v tom, že děláme servis pro firmy. Naše hlavní cílová skupina jsou profesionální stavební firmy. Berou zboží od nás jen v případě, že je to pro ně ekonomicky výhodné. Vůbec nepřicházíme do styku s veřejnými zakázkami. Programy na podporu zateplení domů nás ovlivňují velmi. Je občas náročné na náhlé změny reagovat, protože v jednom období je velká poptávka po materiálech i po práci a pak to ze dne na den opadne.
Jak se vám vlastně v Česku podniká?
Já jsem spokojený. Musíme být rádi za to, co tady je. Umím si představit, že by to bylo ještě lepší, ale prostředí je v zásadě úžasné. Kdo si stěžuje, měl by se podívat trochu dál na východ.
Tvrdíte dost odvážně, že máte nejlepší stavebniny na světě. Jak to víte?
Kdekoli jsem, dívám se vždycky nejdříve po stavebninách. Nejen když cestuji pracovně po Evropě, ale i na dovolených po celém světě. V tom, že je náš koncept rychlého odbavení výjimečný, nás utvrzují i všichni naši dodavatelé.
Nicméně stavební materiál má poměrně velkou dopravní bariéru. Je často těžký nebo objemný a k tomu relativně levný, a proto se nedá dopravovat na velkou vzdálenost. Díky tomu je distribuce stavebních materiálů převážně lokální byznys a inovace se nešíří tak rychle.
Sebevědomí vám nechybí. Stoupalo postupně s tím, jak jste budoval firmu od nuly na současný obrat 14 miliard ročně?
Jistá hrdost na to, co a jak kvalitně děláme, rostla určitě postupně. Začínal jsem v 22 letech a myslím, že většina lidí si je v tom období nejistá a teprve hledá svoje místo ve společnosti. Teď jsem si mnohem jistější v tom, co dělám a co říkám.
V jaké kondici je teď v Česku stavebnictví?
Loni byl trh zajímavý v tom, že z pohledu oficiální statistiky bylo stavebnictví jako celek i samotné pozemní stavitelství v propadu. To, co ale podle mě statistiky nepodchytily, byly menší rekonstrukce a drobnější výstavba. Sice nebyly velké projekty, ale na trhu bylo relativně živo.
Trh, kde působíme my, tj. dodávky stavebních materiálů pro řemeslníky, menší a střední firmy, určitě nepadal. My jako skupina Dek jsme měli loni výborný rok. Rostli jsme v Česku o 13 procent a na Slovensku přes 20 procent. Nejsou to definitivní čísla, ale celkově jsme organicky rostli v obratu o 1,3 miliardy na cca 11,6 miliardy korun. EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů - pozn. red.) se zvýšila ze 430 milionů na více než 600 milionů korun.
Umím si představit, že by v Česku bylo podnikatelské prostředí ještě lepší, ale je v zásadě úžasné. Kdo si stěžuje, měl by se podívat trochu na východ, říká Vít Kutnar. (Foto: Hynek Glos)
Jaký vliv na obor měla dlouhodobá krize ve stavebnictví?
Stavební trh nyní ožívá a je již zřejmé, že budeme mít zanedlouho veliký nedostatek stavebních dělníků. V krizi se firmy hodně zmenšily jako buňky ve chvíli, kdy není přísun energie. Všechen tuk se spotřeboval a bude nějakou dobu trvat, než kapacity zase narostou.
Obecně se daří v celé ekonomice, takže je nedostatek lidí. Přitom za hranicemi je velké množství relativně kvalifikované pracovní síly, která by byla pro náš obor vhodná. Ale vízové bariéry jsou tak silné, že se zatím nezdá, že by mohli v Česku do práce nastoupit.
Máte na mysli Ukrajinu?
Ano. Je tam kvalitní pracovní síla. Jsou nám blízcí jazykem i způsobem života a navíc se nacházejí často v těžké životní situaci. Určitě by sem rádo přišlo hodně lidí, třeba i jen krátkodobě, pomoci nám se situací, která ve stavebnictví nastane.
Je správné, že kvůli konjunktuře a nedostatku lidí rostou mzdy. Věřím, že se nyní konečně rychleji přiblížíme západní Evropě, což bude dobré pro všechny. Samotný růst mezd ale náš problém nevyřeší. I když všem přidáme, stejně nebude mít to množství práce kdo udělat.
Myslíte, že se v dohledné době západní Evropě přiblížíme v životní úrovni?
V Česku určitě nyní dochází k přibližování mezd nízkopříjmových skupin pracovníků k platům průměrných a vysokopříjmových. Mzdové nůžky se podle mě ve společnosti jednoznačně přivírají. Je problém sehnat dělnické profese a mzdy v tomto segmentu rostou rychleji než u kancelářských nebo manažerských pozic.
Navíc dojde-li po ukončení intervencí České národní banky k očekávanému zpevnění koruny, automaticky se tím zrychlí naše přibližování Západu. Když se k růstu průměrné mzdy přidá ještě posílení koruny - uvidí se, o kolik procent -tak všichni náhle zbohatneme. Ten trend může být opravdu rychlý.
Prudkého zpevnění kurzu a silné koruny se bojí exportéři. Nemůže jim uškodit?
Ekonomika se bude muset transformovat. Vývozci teď dosahují díky slabé koruně vysokých zisků, takže mají na to, aby produktivitu zvyšovali a automatizovali provoz. Potřeba pracovní síly je tedy nejspíš jen dočasná, proto by bylo dobré trh práce nyní uvolnit rychle, ale pouze dočasně. Každá změna je příležitost a dobré firmy budou investovat, ty špatné třeba zaniknou.
Zatím se řadíte spíš k těm prvním a příběh vaší firmy je svým způsobem neuvěřitelný. Kromě malého zakolísání v roce 2009, kdy jste se potýkali s následky krize, kontinuálně rostete. Jaký je váš recept na úspěch?
Myslím, že je to tím, že jsme nikdy neustrnuli a neuspokojili se tím, čeho jsme dosáhli. A také neustálým zpochybňováním zaběhnutých věcí. Touha po tom, být lepší, zlepšovat se ve všech oblastech ve firmě. Netrváním na statu quo, jak je to často vidět v jiných firmách. Pořád se díváme dopředu.
Osobně se účastním každodenního řízení a nikdy jsem neměl potřebu delegovat odpovědnost za směřování firmy. Jsme opravdu velice stabilní kolektiv. Řada kolegů se mnou pracuje patnáct a více let.
Co váš žene dopředu?
Práce je zároveň mým koníčkem. Je to zábava a byl bych rád, aby to tak bylo i pro ostatní ve firmě. A samozřejmě je tu i jistý druh soutěživosti.
Bylo to tak i na začátku?
Ano. Mám štěstí, že mě obecně baví pracovat. Je mi jedno, co to je. Když jsem na začátku třeba lepil obálky, tak to nebyla práce, která by mě nějak urážela. Můj problém spíš je, že mě baví moc věcí.
Počátkem roku jste koupil velkoobchodníka s elektromateriálem Argos, který působí hlavně na severní Moravě a tržby má přes dvě miliardy korun. Jak k tomu došlo?
Byli jsme osloveni poradcem prodávajícího. Nejdřív jsem si myslel, že to pro nás není, protože se soustředíme na klasické stavební materiály. Ale ze zájmu jsem se setkal s ředitelem a zástupcem majitelů firmy, panem Nardellim, a myslím, že jsme si téměř ihned padli vzájemně do oka. Najednou jsem viděl, že je to velká příležitost pro obě dvě firmy.
Neustále roste hodnota vybavení domu. Je to podobné jako u aut. Když se podíváte, jaká byla dříve ve škodovce běžná výbava a co je tam teď, tak je to úplně jiný vůz. Auto už se nekupuje kvůli tomu, že jede a jde s ním zatáčet, ale i kvůli komfortu, který nabízí. Ve stavebnictví je tento trend pomalejší, protože je to obor s dlouhým inovačním cyklem, ale taky k němu dochází. Jsou to především inteligentní domy. Když je dnes dům postaven podle nových pravidel, je prošpikovaný elektronikou: ovladači, čidly, regulací, rekuperací, vytápěním a fotovoltaikou. Argos se soustředí zejména na vzájemné propojení všech těchto zařízení, na kabely, jističe, rozvaděče a další elektroinstalační materiál. A to je myslím přesně parketa, kam patříme i my. Udělali jsme si průzkum mezi našimi zákazníky, který nám řekl, že víc než 40 procent z nich nakupuje elektroinstalační materiál. Dává nám to smysl.
Dek prodá stavebniny za osm minut. Přečtěte si více
Kolik Argos stál?
Nemůžu to komentovat, ale myslím, že cena byla dobrá jak pro nás, tak pro prodávajícího. Jednali jsme přibližně půl roku. Proběhlo to rychle a jasně. Je to zatím naše největší akvizice. Předtím jsme kupovali zejména stavebniny a to je byznys, který velice dobře známe. Před Argosem byla naše největší akvizice lehce přes 100 milionů korun.
Co dál s firmou?
Rádi bychom ještě rostli jak v sortimentu, tak i regionálně. Jsme silně zastoupeni ve velikých městech, ale nejsme tolik v těch menších. Snažíme se nezaspat příležitosti, které na trhu jsou. Trh se mění, ovlivňuje ho digitální ekonomika. Například jsme nyní schopni zaměřit zákazníkovi šikmou střechu a udělat nabídku, aniž by k nám vůbec musel fyzicky chodit. To je naše know-how.
Chceme dál zákazníkům zjednodušovat život. Věříme, že v hlavní stavební sezoně nerozhoduje pouze cena, protože ceny jsou často podobné, ale zejména záleží na spolehlivosti a dodržování termínů. Během zbytečných prostojů při nákupu materiálu nebo při čekání na stavbě přicházejí stavební firmy o veliké sumy ve mzdách svých pracovníků. Do této oblasti neustále investujeme.
Staví se podle vás kvalitněji než dřív?
Rozhodně. Když někdo kupuje dům a podívá se na dekádu, kdy byl postavený, zjistí, že kvalita samotných prostor a materiálů se různí. Před válkou byly standardy mnohem vyšší než za komunismu a teď se to zase obrací. Po revoluci se ještě stavělo v nižších standardech, ale teď se kvalita samotného prostoru i materiálů výrazně zlepšuje. Když chce developer dobře prodat, musí například zvýšit světlou výšku stropu nebo použít vyšší standard materiálů. Trh funguje a rozhoduje. Také se neustále zlepšuje zdravotní bezpečnost staveb, nepoužívají se například formaldehydy a azbest, měří se přítomnost radonu.
Vy jste teď stavěl vlastní dům. Byl postaven podle katalogu vaší firmy?
Ano. Jednoznačně. Je v něm čtyřiadvacet let zkušeností našich techniků.
Poohlížíte se i po zahraničních trzích, kde byste mohl podnikat? V Německu máte obchodní firmu Dekmetal.
Dekmetal vyrábí fasádní systémy z plechu a v Německu je s úspěchem prodáváme. Loni jsme investovali 100 milionů korun do unikátní linky, která výrazně zrychlila a zkvalitnila celý proces výroby. Je to know-how naší firmy a myslíme, že na světě žádná další taková není. Díky vysoké produktivitě se můžeme poohlížet po vývozu do sousedních zemí a zatím je o naše výrobky nejen u sousedů veliký zájem. Máme již realizace i v Africe i Rusku.
Platí pořád definice, že vaše stavebniny se soustředí na sortiment, který si obvykle nevybírají ženy?
Ano. Je to pořád převážně mužská záležitost. Možná někdy uděláme pár výjimek, ale není naše cesta vystavovat všechny barvy a typy povrchů, které nabízíme. U nás kupují zákazníci, kteří vědí, co chtějí.
Dále čtěte: