Menu Zavřít

Maloobchodní tržby vzrostly o osm procent, internetový prodej o třetinu

6. 10. 2016
Autor: CC BY-NC-SA 2.0: Rami ™ via Flickr

Tržby v maloobchodě bez aut v srpnu zrychlily meziroční růst na osm procent z červencových 1,6 procenta. Vývoj tržeb byl ovlivněn mimo jiné tím, že letošní srpen měl o dva pracovní dny více než ten loňský. Po očištění o sezónní vlivy vzrostly srpnové tržby meziročně o 5,6 procenta, ve srovnání s letošním červencem reálně stagnovaly.

Jde o druhý nejrychlejší růst v letošním roce. Výraznější meziroční růst než v srpnu zaznamenaly tržby letos v únoru, kdy stouply o 9,7 procenta. Šlo tehdy o nejrychlejší růst za sedm a půl roku. V září 2008 si obchodníci polepšili o 8,7 procenta.

Více než před rokem zákazníci utratili za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový prodej, který vzrostl o 31,3 procenta, vyplývá z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Cz Retail Sales Yoy

Zvýšení tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. „V nepotravinářském sortimentu vzrostl prodej ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,3 procenta, s výrobky pro domácnost o 14,1 procenta,“ uvedl ČSÚ. Podobně na tom byly obchody s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, kterým v srpnu vzrostly tržby o 10,7 procenta.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel v srpnu vzrostly reálně meziměsíčně o 3,6 procenta. Meziročně se zvýšily o 11,5 procenta. „Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 18,8 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 19,7 procenta,“ uvedli statistici.

Vysoký růst maloobchodních tržeb v srpnu podle analytiků potvrzuje rostoucí kupní sílu obyvatel, kteří stále více utrácejí za výrobky, které nutně nepotřebují.


Spočítejte si vliv inflace na vaše úspory


„I nadále platí, že lidé mají zájem v podstatě o cokoliv. Asi nepřekvapí, že nejrychleji utrácejí za výrobky pro volný čas, což odpovídá tomu, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Zbytné věci, na kterých se dříve spíše šetřilo, se tak podle něj dostávají stále více do popředí spotřebitelského zájmu.

Největší nárůst poptávky v obchodech byl po zařízení pro domácnost a rekreačním vybavení. „Řada domácností v poslední době investuje do bydlení a musí nové bytové jednotky zařizovat. Za druhé letošním trendem bylo trávit dovolené ve větší míře v tuzemsku,“ dodal hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Zvýšení minimální mzdy může prý mít pro podnikatele v maloobchodě až likvidační dopady. Čtěte více:

Minimální mzda vzroste na 11 tisíc korun

 Zaměstnanec, píchačky (Autor: Tomáš Kubelka)

S tím souvisí podle Sobíška také dvojciferný nárůst tržeb restaurací, první od prosince roku 2005. Srpnová čísla maloobchodu nadále potvrzují, že soukromá spotřeba zůstane hlavním tahounem růstu české ekonomiky.

Podle Viktora Zeisela z Komerční banky je situace spotřebitelů nadále velmi příznivá. Nezaměstnanost se drží u historicky nejnižších hodnot i růst reálných mezd letos dosahuje maxim od roku 2009. „Celkový objem platů tak roste a přetavuje se do vyšších maloobchodních tržeb,“ dodal analytik.


Dále čtěte:

MM25_AI

Tesco zvýšilo provozní zisk o 60 procent, jeho akcie stoupají

Na pokladně 18 tisíc. Odboráři tlačí na minimální mzdu


  • Našli jste v článku chybu?