Některé britské domácnosti platily až třikrát více za plyn, než měly. Přinejmenším jedna energetická společnost – německý E.ON – popletla výpočet, když zaměnila jednotky imperiálního a metrického systému. Zaplatí za to odškodné. Školáckou chybu možná udělalo více firem.
Problém vyšel na světlo, když německá společnost E.ON oznámila, že 350 svým zákazníkům v Británii naúčtovala více než měla, uvádí server BBC. Jeden z klientů platil vyšší účty dokonce 15 let. S poškozenými se E.ON individuálně vyrovná. Vrátí jim všechny „zcizené“ peníze plus úroky a vhodnou kompenzaci.
Zákazníci – jako správní Britové – odebírali plyn v krychlových stopách, účtován jim však byl odběr v metrech krychlových. Za chybou stál lidský faktor. Asi 250 zákazníků bylo v opačné situaci. Doplatky, které by činily až 65 procent již uhrazené částky, ovšem platit nemusí.
Britský regulátor trhu Ofgem se domnívá, že se případ netýká pouze E.ONu. Nařídil proto všem energetickým společnostem výpočty přezkoumat. Poškozeno může být až tisíce domácností, které mají být podle Ofgemu odškodněni. Francouzská EDF Energy nebo domácí společnosti Scottish Power a SSE podle agentury Reuters připustily, že i u nich se několik podobných případů vyskytlo.
Ačkoli se případ týká jen velice malého procenta britských domácností (v Británii se nachází 21 milionů odběratelů plynu), energetickým firmám může poškodit už tak pošramocenou reputaci. V posledních dvou letech byly vyšetřovány kvůli přeplácení zákazníků v důsledku nekonkurenčních cenových tarifů energie. Britské úřady v červnu rozhodly, že nejvyšší tarify musí být sníženy. Energetické firmy měly odběratele obrat o 1,4 miliardy liber mezi roky 2012 a 2015, v posledních deseti letech účty za energii Britům zdražily dvojnásobně.
Jednání E.ONu by ale Britové mohli nakonec ocenit, stejně jako ministryně pro malé podnikání Margot Jamesová. „E.ON udělal správnou a férovou věc tím, že se přiznal a odškodní postižené. Další dodavatelé plynu by ho měli následovat,“ tvrdí Jamesová.