Boom minipivovarů neprožíváme jen v Česku. Američana Kena Grossmana katapultoval zájem o kvalitní pivo do žebříčků boháčů. Majitel Sierra Nevada Brewing Company vydělal na zlatavém moku více než miliardu dolarů.
Své první pivo uvařil doma a první láhev se značkou vlastního pivovaru stočil v roce 1980. Dnes je Ken Grossman jedním z nejvlivnějších pivovarníků Spojených států. Z jeho malého pivovaru se postupně stal podle objemu uvařeného piva sedmý největší pivovar USA.
Grossman díky tomu pronikl mezi americké miliardáře a podle aktuálních údajů Forbesu se může chlubit majetkem ve výši 1,1 miliardy dolarů.
O pivo se začal zajímat ještě v období hippies, kdy bylo vaření piva v Americe alchymií. Americký trh je dosud výrazně ovládán velkými hráči, kteří vaří podobné typy piva. Naučit zákazníky na nové chutě bylo proto výzvou.
61letý Ken Grossman podle svých slov vlastní pivo vydatně pije
Prvním Grossmanovým pokusem bylo založení značky Chico pojmenované podle města, kde žil. Pivo brzy zaujalo konzumenty a začínající podnikatel pochopil, že doba mu nabízí unikátní příležitost. V roce 1980 bylo v celých Spojených státech stále jen 45 výrobců piva. Šlo o následek dlouholeté prohibice, která sice skončila už v roce 1933, ale během 15 let zlikvidovala naprostou většinu z asi 1000 pivovarů v roce 1918. Bylo tedy docela jednoduché přijít s něčím unikátním. A Grossmanova piva tím určitě byla.
Po třech letech od uvedení značky Chico přišlo klíčové rozhodnutí – založení Sierra Nevada Brewing Company. Pivovar pojmenovaný podle oblíbené výletní destinace majitele začal vařit speciální piva podle receptur, které velké pivovary nevyužívaly. Tím se rychle odlišil od ostatních.
Sierra Nevada, nezávisle na hospodářských krizích a nově vznikající konkurence roste od osmdesátých let nepřetržitě. V současnosti produkuje 1,2 milionu barelů piva ročně a malé garážové výrobny piva nahradily dva velké závody v Severní Karolíně a Kalifornii.
Miluje alchymii
Ani po výrazném nárůstu uvařeného objemu neztratil pivovar snahu přicházet s novými chutěmi a nesklouzl k výrobě levnějšího druhu piva. I dnes je možné objednat od pivovaru návrh piva na míru, a tak sládci nezahálejí. V loňském roce pivovar uvařil 200 různých typů piv. Navzdory vyšší ceně a náročnosti výroby tržby Sierra Nevady vzrostly o 17,3 procenta.
Sám 61letý Grossman vlastní pivo rád pije, a když pracuje, tak jen na vývoji nových typů. Často prý dochází do výzkumného centra pivovaru, ve kterém kromě sládků pracuje i tým vědců. „Miluji alchymii, vědu, příchutě, kreativitu. Pracujeme na posílení našich kořenů. To, co vaříme, se samozřejmě během mnoha let rozšířilo, pořád však zachováváme stejné principy, se kterými jsme začínali,“ říká Grossman.
Jako misii pro příští roky vidí zakladatel a majitel značky Sierra Nevada expanzi do zahraničí. Už teď roste popularita jeho piva zejména ve Velké Británii, Austrálii a Itálii.
Čtěte také: