Generální ředitelka americké internetové společnosti Yahoo! Marissa Mayerová obdrží odstupné 55 milionů dolarů, pokud přijde o místo. Pro firmu by to byly dobře investované peníze.
Yahoo Inc. zaplatí Marisse Mayerové v přepočtu přes 1,3 miliardy korun, pokud se stane, že CEO bude muset odejít, až se nad Yahoo, kdysi firmu aspirující na přídomek „gigant“, kdosi smiluje a její trosky převezme. Na první pohled to vypadá jako hodně peněz; ve skutečnosti je však každý cent vynaložený na odchod Marissy Mayerové dobře vynaložený.
Mayerová si v loňském roce vydělala 36 milionů dolarů. To je sice méně než 42 milionů v roce 2014, ale i tak není špatné probouzet se každé ráno o skoro sto tisíc dolarů bohatší - zejména pokud vaše práce spočívá v tom, že svého bohatého zaměstnavatele pomalu likvidujete.
Přečtěte si, kdo má zájem o Yahoo Favoritem na odkoupení části Yahoo je Verizon. Ostatní couvají |
A o tom není sporu. V letošním prvním čtvrtletí vykázala firma čistou ztrátu 99 milionů dolarů a její tržby se meziročně propadly o 11 procent na 1,1 miliardy dolarů. V příjmech z reklamy ji předhonily nejen Google a Facebook, nýbrž i kulhající Twitter. Firma také nedávno vyzvala potenciální zájemce k předložení předběžných nabídek na její základní internetové aktivity (především webový vyhledávač a elektronickou poštu) i na asijská aktiva.
Mayerová na tom má svůj nezanedbatelný podíl, ačkoli i kritici uznávají, že její role rozhodně nebyla lehká. V roce 2012 přišla z Googlu coby spasitelka firmy, které zjevně ujel vlak, zejména v mobilním prostředí. Popsala svoji strategii ve čtyřech bodech: „lidé, produkty, návštěvnost, příjmy“. Několik kvalitních lidí skutečně zprvu najala - ale ti už jsou dnes do jednoho pryč, o produktech, návštěvnosti a příjmech nemluvě.
Panovačná i nerozhodná
Vinu na tom nese podle insiderů (které v tom smyslu cituje například časopis Forbes) především její styl - panovačný, plný neochoty naslouchat, rozhodování v konkrétních jednotlivostech bez zjevného odůvodnění a naopak nerozhodnost stran strategie, sklon k mrhání časem v podobě mikromanagementu - na co si vzpomenete. Výsledkem například je, že Yahoo Mail klesl v žebříčku nejlepších služeb/aplikací z prvního na 84. místo.
Uživatelskou zkušenost za poslední čtyři roky lze nejlépe popsat jako horror: interní vyhledávání nefunguje, interface se mění snad každý měsíc, stránka je pomalá, nepřehledná a diktuje uživateli, co může a co ne, zcela nepředvídatelným způsobem (jako Marissa sama). A aby bylo jasno, v řečeném žebříčku žádná jiná položka od Yahoo nefiguruje.
Viděno tímto úhlem není pětapadesát milionů dolarů na zastavení zkázonosné šéfové cena nijak přemrštěná.