Zdravotní problémy způsobené nadměrnými emisemi aut koncernu VW zkrátí životy asi 1200 Evropanů. Vyplývá to ze studie Massachusettského technologického institutu (MIT) v USA, která vyšla v časopisu Environmental Research Letters. Nejvíce se předčasná úmrtí dotknou Německa, ušetřeni však nebudou ani obyvatelé okolních zemí, včetně 72 lidí v Česku.
Podle studie větší znečištění, které způsobují automobily s nadměrnými emisemi, zkrátí život 1200 Evropanům. Z toho 500 Němcům, zbytek připadá na okolní země, nejvíce Polsko (160), Francii (84) a Českou republiku (72). Průměrně každý přijde o zhruba deset let života – dohromady tak Evropané přijdou o 13 tisíc let života, což v řeči peněz znamená 1,9 miliardy eur. Emise z dieselových motorů způsobují například rakovinu plic.
A to vše pouze kvůli znečištění, které způsobilo 2,6 milionu vozů ze skupiny Volkswagen (tedy vozů značek VW, Audi, Škoda a Seat) mezi roky 2008 až 2015. Pokud by Volkswagen zmanipulovaná auta neopravil, předčasná úmrtí by podle vědců potkala dalších 2600 lidí. Automobilka momentálně automobily svolává do servisů. V Česku již pozvala 77 tisíc ze 160 tisíc upravených vozů.
Vědci z MIT již dříve provedli stejnou studii ve Spojených státech. Počet možných předčasných úmrtí Američanů vyčíslili na 60. Menší dopady v USA jsou logické, neboť tam jezdí jen 482 tisíc koncernově upravených vozů. Jen v Německu jich je více než pětkrát tolik. Vedle toho je v Evropě vyšší hustota zalidnění.
Výzkumníci vycházeli ve svých odhadech předčasných úmrtí z metody podobné té, kterou použili při výpočtu dopadu na zdraví v USA. Jejich analýza vychází částečně z měření emisí, které provedl u vozů Volkswagenu německý spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Zároveň využili historické údaje o chování řidičů v Německu, aby odhadli počet kilometrů, které ročně ujedou a kam nejčastěji jezdí.
Nejen Volkswagen. Emisní skandály se týkají i jiných výrobců. Čtěte:
Emisní skandál 2.0: evropské automobilky mají v USA problémy
Z toho vygenerovali mapu nadměrných emisí v Německu. Tuto mapu pak zapracovali do simulace atmosféry, aby vymodelovali, kam emise oxidů dusíku cestovaly vzhledem k převládajícím větrům, teplotě a srážkám a kde se dostaly do vzájemné reakce s dalšími sloučeninami a vytvořily jemné částice a ozon. To pak zkombinovali s hustotou osídlení, odhadli délku vystavení obyvatel v zemích EU škodlivým emisím aut v Německu a určili vliv na zdraví a předčasné úmrtí v souvislosti s délkou vystavení těmto emisím a zdravotním rizikům.
Jiná studie vědců z nizozemské Radboud University udává ještě vyšší čísla než MIT. Evropané kvůli emisím přicházejí o 44 tisíc let života, Američané asi o 700 let.
Skandál nazývaný dieselgate se rozhořel před rokem a půl. Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, falšoval emisní testy. Týká se to kolem 11 milionů vozů (z toho 1,2 milionu škodovek). Od té doby je VW předmětem mnoha vyšetřování, v USA již na pokutách zaplatil mnoho miliard dolarů.
V Evropě je „cesta ke spravedlnosti“ podstatně pomalejší, i když se skandál podepisuje podstatně více na zdraví Evropanů než Američanů. K odškodnění Evropanů Volkswagen tlačí česká eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. Volkswagen ale delší dobu odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako americké klienty.
Více ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz
Čtěte dále: