Koncem června čeká Střední Ameriku dlouho očekávaná událost. Dojde ke slavnostnímu otevření rozšířeného Panamského průplavu, což může mít významné ekonomické dopady. Očekává se, že kanál, který umožňují proplout lodím s 2,5krát větší kapacitou než dosud, podpoří obchod východního pobřeží USA s Asií a překreslí mapy obchodních tras.
Rozšíření průplavu, k jehož dokončení v roce 1913 dal slavnostní povel – telegrafem z Bílého domu – americký prezident Woodrow Wilson, stálo 5,25 miliardy dolarů (125 miliard korun). Slavnostního otevření 26. června se tentokrát účastní světoví státníci přímo na místě, vedle Barracka Obamy i čínský prezident nebo španělský král.
Ročně Panamským průplavem putuje kolem šesti procent celosvětové námořní přepravy. Předpokládá se, že toto číslo naroste. Asie (samozřejmě hlavně Čína) získá lepší přístup k jihoamerické ropě, americké kukuřici nebo brazilské sóje. Čínské produkty v opačném směru budou pochopitelně dostupnější pro celou Ameriku. Jednou z předpokládaných tras, která má zažít největší boom, je cesta z Asie na východní pobřeží Spojených států.
Náklady na této trase výrazně klesnou. Větší lodě jsou ekonomicky výhodnější a mají na jednotku zboží nižší náklady. Dosud tradiční cesta asijského zboží vede lodí na západní pobřeží USA a následně na východ země po železnici. Pokud ale náklady na cestu přes Panamu klesnou dostatečně, americké železnice, které operují na západě země, se určitě radovat nebudou.
Čtěte, co potkalo Američany na zbytku kontinentu: Jak Číňané vytlačili Američany z Latinské Ameriky |
Nejvíce se to může dotknout pobřeží Golfského zálivu. „Zboží mířící do Houstonu (východní Texas) běžně jde přes západní pobřeží,“ prozradil webu businessinsider.com Nerijus Poskus, analytik mezinárodní přepravy společnosti Flexport. Největší námořní přepravci jako Maersk nebo MSC již oznámili, že zavedou linky do přístavu Mobile v Alabamě.
Evoluce, nikoli revoluce
Existují ale i skeptičtější názory. „Myslím si, že přístavy na západním pobřeží zůstanou velmi silnými a životaschopnými konkurenty,“ říká Eric Butler z železniční společnosti Union Pacific. Další odborníci poukazují na to, že na západ USA stále budou mít přístup lodě ještě větší, než které budou moci proplout dopravním uzlem v Panamě.
Maximální kapacita lodí v rozšířeném Panamském průplavu bude činit 13 tisíc kontejnerů, dosud byla pět tisíc. Lodě dnes běžně plující na západ USA dosahují kapacity až dvaceti tisíc kontejnerů.
Problémem je i omezená kapacita přístavů na východním pobřeží USA, která se však do budoucna může zvýšit. Takové plány již zvažují v Miami, Baltimoru nebo Charlestonu. Například vody v Charlestonu v Jižní Karolíně jsou příliš mělké, přístupu do New Yorku a New Jersey zase brání nízký Bayonne Bridge.
Vzhledem k těmto překážkám může trvat několik let, než dojde k výrazné obměně obchodních tras. Poskus tak dodává: „Změna bude spíše evolucí než revolucí.“