Zájem o švýcarské hodinky ve světě klesá. Co naopak roste, je pesimismus managementů švýcarských výrobců.
Nízká poptávka sráží tržby švýcarských hodinářských firem a v dohlednu není vidět žádný signál, který by měl současný vývoj zlomit. V srpnu vývoz hodinek ze Švýcarska poklesl již čtrnáctý měsíc v řadě. Není sta tak co divit výsledkům průzkumu poradenské společnosti Deloitte - proti loňskému roku se zdvojnásobil počet šéfů, kteří vidí budoucnost negativně (z 41 na 82 procent).
Švýcaři se tak obrací k něčemu, čím ještě donedávna opovrhovali. Tím je internetový prodej.
„Kdysi švýcarští hodináři říkali‚ že jejich produkty jsou pro internetový prodej příliš špičkové. Nyní si ale uvědomují - dokonce i nejdražší značky - že internet je trend, který si nemohou dovolit ztratit,“ tvrdí podle agentury Bloomberg Karine Szegediová z Deloitte.
Polovina hodinářských šéfů zvažuje internet jako hlavní prodejní kanál pro příští rok. I kvůli většímu cílení na mladé zákazníky. Na internet se vrhají značky jako Cartier nebo TAG Heuer. Tradičně se přitom internetu obávaly jako místa, kde existuje vysoké riziko obchodování s padělky.
Největší vrásky na čele přináší Švýcarům trh v Číně. Tamní ekonomika zpomaluje, zájem o hodinky navíc přiškrcuje čínská vláda, která od loňska důrazně potírá uplácení formou darování luxusního zboží, tedy i hodinek. Podle Deloitte tak hodináři obrací svoji pozornost na trhy v Indii a Spojených státech.
Důvodem slabé poptávky po švýcarských hodinkách je rovněž silný frank, teroristické útoky v Evropě, které odradily mnoho turistů od cesty do Evropy, nebo konkurence chytrých hodinek.