Když švýcarský potravinářský gigant Nestlé jmenoval v pondělí svým novým generálním ředitelem Ulfa Marka Schneidera, učinil takřka historický krok. Nový šéf nebude po téměř sto letech pocházet ze samotné firmy, ale přijde z venku – Schneider dosud řídil německou společnost Fresenius.
Naposledy firma Nestlé nevybrala generálního ředitele z vlastních zdrojů v roce 1922, kdy čelila krizi v důsledku propadu poptávky po sušeném mléce po první světové válce. Krizovým manažerem se tehdy stal finančník Louis Dapples.
Od té doby se všichni generální ředitelé rekrutovali výhradně ze švýcarské firmy, stejně jako ten poslední, ke konci roku odcházející Paul Bucke. V lednu příštího roku do městečka Vevey nedaleko Lausanne zamíří Ulf Schneider. Jmenování dosavadního šéfa farmaceutické firmy Fresenius, která je šestkrát menší než Nestlé, má logiku. Švýcarská firma chce expandovat v oblasti zdravé výživy.
„Nestlé je vnímána jako tradiční švýcarský konglomerát, ale společnost chápe, že se musí změnit a nominace nového šéfa ukazuje její vůli adaptovat se,“ řekla pro Financial Times analytička banky JPMorgan Céline Pannutiová.
Zákazníci se v posledních letech stále více obrací na zdravější stravu. Společnost pomalu ztrácí podíl na trhu a nedaří se jí dosahovat svých cílů. Navíc jí roste nová konkurence. Německá investiční společnost JAB buduje impérium na trhu s kávou, koupila například značku Keurig Green Mountain, čímž dostává pod tlak Nescafé a Nespresso. Americká 3G Capital pro změnu expanduje na trhu potravin a nápojů, především financováním fúze potravinářských obrů Heinz a Kraft.
Předseda představenstva Nestlé Peter Brabeck-Letmathe věří, že nové konkurenci musí Nestlé čelit zaměřením na zdravé produkty. Angažování šéfa z farmaceutické firmy proto dává pro Nestlé smysl, jakkoli je historicky neobvyklé.
Ve vedení českých firem jsou v kurzu padesátníci. Čtěte: Je jim padesát. No a co? |